Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu vr maart 29, 2024 1:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 09, 2010 4:59 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Beste mensen,
Langs deze weg wil ik waarschuwen voor een nieuwe bezuiniging vanwege de ziektekostenverzekeringen op de al jaren draaiende parkinson bewegingsgroepen. Van verschillenden kanten hebben wij vernomen dat de bewegingsgroepen nog maar MAXIMAAL 6 maanden vergoed zullen gaan worden.
Op www.parkinsonplaza.nl is al een handtekeningen actie met reageerfunctie gestart.
Kom in beweging tegen deze bezuiniging en teken svp de petitie op www.parkinsonplaza.nl
Hans Bogers
070-3462217

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 3:07 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Volgende week wordt deze affaire in het bestuur van de PV besproken. Hoop dat meer mensen de petitie op www.parkinsonplaza.nl tekenen!
HB

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 4:11 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Hoop wel via dit forum dat meer mensen de adhesiebetuigingen op www.parkinsonplaza.nl (ruim 120) tekenen.
Belangrijk om te laten weten dat de bewegingsgroepen gewenst worden!

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 28, 2010 2:04 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Burgemeester & Wethouders
Gemeente Wassenaar
Johan de Wittstraat 45 Wassenaar,28-07-2010
Postbus 499
2240 AL Wassenaar
Betreft: parkeersituatie Aerofit Healthcentrum, Hofcampweg 270 2241 KM Wassenaar

Geacht college,

Als mindervalide inwoner van onze gemeente vraag ik uw aandacht voor het volgende.
Wekelijks bezoek ik samen met mijn lotgenoten de Parkinson Bewegingsgroep die gehouden wordt bij Aerofit Healthcentrum, Hofcampweg 270 2241 KM Wassenaar te Wassenaar.
Helaas is de parkeervoorziening ter plaatse altijd een probleem. Ook enkele andere groepen van mensen met beperkingen maken gebruik van de Aerofit faciliteiten. Dat er soms honderden meters gelopen moet alvorens het centrum te kunnen betreden is voor een aantal patiënten bezwaarlijk te noemen.
Zelf beschik ik over een gehandicaptenparkeerkaart, waarbij de eisen tot de af te leggen loopafstand nauwkeurig zijn aangegeven.
Ik heb begrepen dat Dhr. Van Rijn, als eigenaar van Aerofit, de gemeente al gevraagd heeft verticale parkeervakken te maken, waardoor de capaciteit vergroot zou worden. Namens de mindervalide bezoekers van de activiteiten zou ik willen vragen om ten minste één gehandicaptenparkeerplaats te willen maken voor de ingang van het Healthcentrum. Op internet kunt u via http://www.aerofit.nl medisch/Parkinson kennis nemen van de activiteiten van de Parkinson Bewegingsgroep
In afwachting van uw berichten,

Met vriendelijke groet,


Hans Bogers
Regionaal contactpersoon Parkinson Vereniging
Paul Krugerstraat 15
2242 XJ Wassenaar
070-3462217
jchbogers@ziggo.nl

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 08, 2010 1:55 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Bewegingslessen blijven kosteloos



Even leek het erop dat de vergoeding van de Parkinson Bewegingsgroepslessen onder leiding van een fysiotherapeut op losse schroeven zou komen staan.


Naar aanleiding van deze kwestie heeft de Parkinson Vereniging telefonisch contact opgenomen met twee zorgverzekeraars en het CZV ( Landelijk College Zorgverzekeraars). Alle drie de instanties hebben onafhankelijk van elkaar medegedeeld dat hen niets bekend is van plannen die leiden tot een eventuele beperking dan wel afschaffing van de vergoeding voor deze therapie.



De verenigingsbestuur heeft Hans Bogers bovendien verzekerd dat het zich opnieuw over deze kwestie beraadt indien in de praktijk mocht blijken dat de groepslessen toch niet volledig worden vergoed. Daarmee lijkt het tij gekeerd. De bewegingslessen zijn en blijven geheel kosteloos.

Hartelijk dank namens Hans voor de bijna 150 steunbetuigingen en hartverwarmende reacties.

Lees ook het artikel uit MEE-Magazine >>



Door de enorme reactielawine is deze pagina 'vol' geraakt. Nieuwe reacties kunnen op deel 2 worden geplaatst >>


Bekostiging bewegingsgroepen op losse schroeven

134 reacties op dit bericht Gepubliceerd op 29-01-2010
Een keer per week komen ze bij elkaar: de Parkinson Bewegingsgroepen in Wassenaar. Onder begeleiding van fysiotherapeut Pauline Baars wordt er geoefend. Zo leren de mensen met parkinson hoe ze goed en veilig kunnen bewegen, wat ze moeten doen als ze vallen en ze krijgen tips en steun van lotgenoten.



Ze hebben plezier en zijn na al die jaren met elkaar verbonden geraakt. En dat allemaal op kosten van hun zorgverzekering. Tenminste tot nu toe. Aan dit wekelijkse plezier dreigt een eind te komen door forse bezuinigingsmaatregelen van de zorgverzekeraars. Het gevolg is dat de groepslessen lang niet altijd volledig meer worden vergoed.



Inmiddels heeft Hans Bogers alarm geslagen en de Parkinson Vereniging op de hoogte gesteld van de misstanden. Binnen de Wassenaarse Bewegingsgroep zijn handtekeningen verzameld en aan de vereniging aangeboden. Hans: ”De handtekeningenactie is echt een noodkreet. We ontvangen steeds meer berichten vanuit het hele land over het korten op de vergoedingen van de Parkinson Bewegingsgroepen door de zorgverzekeraars. Het gaat om vele tientallen groepen die nu niet verder kunnen.”

Alleen al op de website van de Parkinson Vereniging zijn ruim zestig georganiseerde bewegingsclubs vermeld, allemaal staan ze onder professionele begeleiding. Daarbij moet worden bedacht dat sommige fysiotherapiepraktijken meerdere groepen begeleiden bestaande uit tientallen patiënten. Een snelle rekensom maakt duidelijk dat het om vele honderden gedupeerden gaat.


Bent u ook slachtoffer van de korting op groepslessen. Laat het ons weten! Op die manier kan een schatting worden gemaakt van het aantal gedupeerden.



134 reacties
29-01-2010 om 20:38 uur» hans bogers
Indien voldoende gedupeerden zich melden zal TV programma Eén Vandaag aandacht aan deze bezuinigingen geven. Dus; meldt u als gedupeerde zonder continuering van de parkinson bewegingsgroepen op deze website Hans Bogers 070-3462217 Wassenaar
30-01-2010 om 15:49 uur» Daniel Waterman
Dank je wel Hans voor het aan de kaak stellen van deze trieste stand van zaken. Parkinson patienten zijn niet de enigen die gedupeerd worden door de voortschrijdende privatisering van de zorg. Maar helaas zijn de bewegingsgroepen onvervangbaar, althans, ik geloof niet dat patienten of hun naasten door eigen initiatief bewegingsgroepen zullen kunnen opzetten. Ik ben van mening dat het kabinet Balkenende ieder geloof in en katholieke gevoel voor compassie heeft ondermijnd. Deze mensen moeten ter verantwoording worden geroepen. Ik ben een groot voorstander van zelf-redzaamheid, en ik heb met eigen ogen mogen ervaren hoeveel goed het mensen doet om in een goed ingerichte zaal, met gemotiveerde leraren en mede-patienten voor de lol en voor therapie bijeen te komen. Het verdwijnen van deze mogelijkheid werpt een aantal van deze patienten in een nog grotere sociale isolatie, en het gebrek aan beweging zal waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor hun gezondheid en dus voor ziektekosten. Ik denk dat het tegenstrijdig is met alles wat we weten over het verloop van het ziektebeeld van Parkinson. Allicht is het tijd om juridische stappen te nemen om het beleid aan de kaak te stellen.
31-01-2010 om 16:22 uur» Hans Westerhout
Met ongeloof heb ik het bericht gelezen dat ziektekostenverzekeraars deze voor parkkinsonpatienten onmisbare groepsfysiotherpie niet langer willen vergoeden. Het lijkt mij evident dat bij een slechtere mentale en fysieke weerbarheid patienten eerder zullen vallen met alle-kostbare- complicaties tot gevolg. Dus verzekeraars: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Geef deze mensen hun verworven recht op groepsfysitoherpie
01-02-2010 om 13:24 uur» Jan van der Staaij
Schandalig!!!
02-02-2010 om 13:04 uur» jurriaan oosterman
Het geeft maar weer eens aan dat zorgverzekeraars er niet voor de zorgnemer zijn, maar puur voor hun eigen winsbejag. Het is idioot dat voor een specifieke groep patiënten als mensen met Parkinson, die al weinig mogelijkheden hebben voor vormen van therapie, er in zoiets basaals als het bekostigen van een bewegingsgroep gesneden wordt. Krijgen ze dan straks ook alleen nog halve L-dopa pillen omdat dit goedkoper is voor de zorggever? Schandalig!
02-02-2010 om 14:20 uur» sjoerd faber
ik heb zelf een andere beweging stoornis dus ik weet wat het is. om steeds maar therapie te hebben. kijk als het iemand is met een belangrijke functie bijv. Een minister die kan wel alle hulp krijgen die hij wenst maar de gewone burger moet maar lijden op zijn\haar leven weg. En Overheid wil juist beweging stimuleren ze hebben een nieuwe publiekscampagne om Nederlanders in beweging te krijgen. VWS trekt hiervoor de komende drie jaar 24 ton euro uit. Ik vind dit allemaal zo krom?
02-02-2010 om 19:17 uur» Paraj Nieuwenhuizen
Een trieste en onnodige stap, die wederom alleen genomen kan worden door mensen die zelf ver van de realiteit van Parkinson staan. Het zelf ook niet hebben of ook geen mensen kennen die deze ziekte hebben. Er wordt zo ongelooflijk veel geld over de balk gesmeten in de gezondheidszorg. Verkeerde dure medicijnen worden met bakken uitgeschreven alsof het broodjes jam zijn. Mijn moeder gooit zeker 800 euro per jaar weg van niet gebruikte of verkeerde medicijnen, die zij even krijgt aangeleverd en weer terug moet brengen, welke dan direct weer vernietigd worden. Morfinepleisters, Pretnison, ontstekingsremmers. Bakken met geld en zij is er maar één van de ................. Deze ondersteunende hulp is daarentegen geen weggegooid geld. Wij moeten eens ophouden bij minderheden die het al moeilijk genoeg hebben geld weg te halen, door onverantwoorde bezuinigingen.
03-02-2010 om 11:49 uur» Henk de Vries
Ongelofelijk kortzichtig. Iedereeen die de realiteit van Parkinson kent weet dat het hebben van een goede fysieke en geestelijke weeestand depressieve gevoelens (die bij 40% van de patienten optreden) kan voorkomen. Om dan op bezuinigingsgronden mensen hun jarenlange groepsbehandeling af te pakken is ongelofelijk. Ook het zorgvuldig opgebouwde lotgenotencontact ,waarbij mensen bezocht werden bij ziekte of tergval in de ziekte wordt weggegooid. Nogmaals ongelofelijk!
03-02-2010 om 11:53 uur» gerard koster
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande reacties. Wie de realiteit van parkinson kent, zou deze onbeschaamde bezuiniging niet durven door te voeren. Politieke actie?!
03-02-2010 om 14:21 uur» Pauline de Vries
Nu breekt mijn klomp! Hoe komen ze erbij dit langdraaiende grasroot project dat zelfstandig onstaan is en met veel enthousiasme door therapeuten en patienten wordt uitgevoerd de kop om te draaien. Wanneer een econoom dit rampzalige besluit zou doorrekenen zou er uitkomen dat er een kleine kostenbesparing tegen hoge kosten worden uitgeruild. Om over de emotionele schade maar niet te spreken...
03-02-2010 om 14:37 uur» Frederik van Heeren
Wat met zorg in jarenlange samenwerking opgebouwd is wordt nu in een klap weggestreept door buraucraten die nog nooit bij een parkinson beweeggroep aanwezig zijn geweeest.
03-02-2010 om 15:55 uur» desire van bommel
Hoop op reactie van de media in deze bezuinigingsellende
04-02-2010 om 08:06 uur» R. van den Doel
Waar weinig verzekerden bij stilstaan is het volgende. U gaat een overeenkomst aan met een zorgverzekeraar, tegen betaling van een premie bent u verzekerd voor behandeling van een aantal 'ongewenste' aandoeningen, genoemd zorgpakket. Nu echter verbreekt de zorgverzekeraar deze overeenkomst eenzijdig zonder compensatie van de premie. Mijn aanbeveling in deze is daarom ook, laat een jurist dit onderzoeken. Neem in geen geval een afwachtende houding aan. Zelf al 17 jaar lotgenoot.
04-02-2010 om 15:16 uur» pparlevliet
over een tijdje kan je een gratis pil krijgen om euhanasie te plegen, als je teveel kost voor de verzekering, inplaats van therapie of medicijnen dat is voordeliger.Zij hebben liever mensen die niets mankeren.
04-02-2010 om 19:39 uur» wim van der hart
ongelofelijk dat ze onze fysiotherapie willen afpakken.IK train al jaren met plezier en nu dit. Hoop dat er iets aan gedaan kan worden.
04-02-2010 om 21:00 uur» Rolf den Boer
Kortzichtig, hebzuchtig, visieloos en onmenselijk deze houding. Dit mag niet gebeuren. Heel veel sterkte Hans met de strijd...
04-02-2010 om 22:37 uur» rajan schotanus
bewegen is leven, ik steun dit initiatief van harte!
04-02-2010 om 22:44 uur» Bertine van Aalderen
Uit betrokkenheid steun ik dit initiatief!
05-02-2010 om 09:53 uur» martin veringa
Ik wens de medewerkers van de ziektekosten verzekeraars, die dit besluit bedenken, veel Parkinson toe. Dan weten ze wat het is en zullen ze net zo reageren als wij. Schande.!!!
05-02-2010 om 09:58 uur» Rini Hartman
KEEP ON MOVING...!!! Goeie actie... Rini
05-02-2010 om 10:54 uur» Elsbeth de Vries
Woorden schieten te kort voor deze onbezonnen actie van de zorgverzekeraars. Met alle rollaters naar het Binnenhof?!
05-02-2010 om 10:55 uur» Frank van Ree
Onbezonnen bezuinigingsdrift levert alleen maar verliezers op. Hoop dat iemand in kan grijpen!
05-02-2010 om 11:48 uur» Martin
Stom en kortzichtig om zulke goede ondersteuning in 1x weg te gooien. Alles draait in deze samenleving om geld ipv mensen !
05-02-2010 om 11:48 uur» Martin
Stom en kortzichtig om zulke goede ondersteuning in 1x weg te gooien. Alles draait in deze samenleving om geld ipv mensen !
05-02-2010 om 11:59 uur» Helga Favier
Succes met deze actie. Ik weet wat deze beweginggroepen voor de patienten betekenen en dat is onbetaalbaar!
05-02-2010 om 12:04 uur» wim roos
Hou de balans tussen hulp en hulpbehoevenden goed in de gaten en dit kost geld en dit moet goed op elkaar afgestemd worden. WE KUNNEN NIET VOOR EN DUBBELTJE OP DE EERSTE ROLLATER RIJ ZITTEN
05-02-2010 om 11:35 uur» Henk Doedee
Alle Nederlanders die bewegen/dansen/sporten en lid van een club zijn moeten voor dat lidmaatschap contributie betalen. Soms kan die contributie relatief laag blijven omdat de gemeente subsidie verstrekt. Zorgverzekeraars spelen hierbij nauwelijks een rol. Daarnaast kan een ieder fysiotherapie krijgen, die deels vergoed wordt op de basisverzekering en deels op de aanvullende polis. Als sporten/bewegen, enz. gecombineerd wordt met fysiotherapie zoals in de bewegingsgroepen voor Parkinsonactiënten, dan vind ik het logisch dat de kosten gedeeld worden door de deelnemers en de ziektekostenverzekering. Dat kan bijv. in de vorm van een eigen bijdrage van de deelnemers op basis van wat de contrinutie bij een gesubsidieerde club zou zijn. Ikzelf sport/beweeg 2 keer per week. Zwemmen onder begeleiding van een fysiotherapeut en bewegen bij een Sport en Spelgroep in Nieuwegein voor hartactiënten, ook onder begeleiding van fysiotherapeuten. Beide groepen zijn particulier initiatief van het zwembad resp. van fysiotherapeuten van het Antoniusziekenhuis en ontvangen geen vergoeding van zorgverzekeraars of subsisie van de gemeente. De deelnemers betalen dus alle kosten zelf. Ik begrijp dat zorgverzekeraars niet meer alles willen vergoeden en dus een eigen bijdrage vragen. Mits die eigen bijdrage niet te hoog is vind ik dat redelijk. Overigens vind ik veel reacties nogal eenzijdig. In hoofdzaak worden al mijn ziektekosten vergoed op basis van de basispolis en de aanvullende verzekering. In de loop van de jaren waren dat behoorlijk grote uitgaven, die ik zelf niet had kunnen betalen. En die grote uitgaven worden automatisch tussen zorgverleners en zorgverzekeraar vergoed. Ik voel daar dankbaarheid voor. Als ik al kritiek heb op verzkeraars is het wel het remmende effect dat zorgverzekeraars hebben op nieuwe, weliswaar dure, nieuwe ontwikkelingen. De voorzichtigheid die ze daar ten toon spreiden vind ik niet goed.
05-02-2010 om 14:26 uur» Willem Jansen
Eigen bijdrage is prima, in zoverrre dit niet de hele vergoedigsplicht van de zorgverzekearars gaat overnemen. Vermoed dat alles porters wel een eigen bijdrage zouden willen voldoen, als deze tenminste niet de gehele onkostenvergoeding gaat bedragen
05-02-2010 om 14:50 uur» Anna Schut
Het is schandalig voor zo'n welvarend land als Nederland, dat er bekort wordt op ZORG, en juist voor mensen die dit het hardst nodig hebben.
05-02-2010 om 15:39 uur» Mary Westerhout
Van harte steun ik deze actie, en hoop dat de bewegingsgroep voor de parkinson patiënten kan blijven bestaan.
05-02-2010 om 17:49 uur» G. Scholten
Het is een afschuwelijke ziekte en onbegrijpbaar dat daar nu juist op gekort wordt.
05-02-2010 om 19:16 uur» sepp ankone
beweging en ontmoeting is essentieel in deze ziekte, daar mag niet op bezuinigd worden.
05-02-2010 om 20:30 uur» Gerard Wijfjes
Waar blijft het sociale in ons kikkerlandje! Crisis of geen crisis de zorg voor elkaar dient in de grondwet te worden opgenomen. Mocht dat onverhoeds toch al in de grondwet staan, dan moet dat uitgevoerd worden! Uiteraard ben ik tegen dit soort bezuinigingen. Ik heb met m'n eigen ogen gezien hoe goed het de Parkinsonpatiënten doet!
05-02-2010 om 20:30 uur» Gerard Wijfjes
Waar blijft het sociale in ons kikkerlandje! Crisis of geen crisis de zorg voor elkaar dient in de grondwet te worden opgenomen. Mocht dat onverhoeds toch al in de grondwet staan, dan moet dat uitgevoerd worden! Uiteraard ben ik tegen dit soort bezuinigingen. Ik heb met m'n eigen ogen gezien hoe goed het de Parkinsonpatiënten doet!
06-02-2010 om 18:01 uur» Hendrik Jansen
Laat ze de exorbitante graaiers van de banken eens aanpakken in plaats van deze mensen hun therapie te onthouden!
07-02-2010 om 16:53 uur» Rinus ter Beek
Wees blij dat mensen niet als patienten achterover gaan hangen en achter de geraniums gaan zitten, maar actief blijven met bewegen, dus alle support!
07-02-2010 om 16:54 uur» Hilly de Gier
Mensen met Parkinson hebben het nodig om een beetje te bewegen op een manier, die voor hen is aangepast, en ik ben ervan overtuigd, dat subsidie hiervoor afschaffen op de lange duur veel meer kost (bv. aan anti-depressiva, enz.)
08-02-2010 om 16:23 uur» Rob van den Doel
Beste Hans, Om nog enige kans op succes te behalen voor de bewegingsgroep heb ik uit naam van stichting Tremble, het CVZ en het Ministerie van volksgezondheid, Welzijn en Sport vandaag aangeschreven. Elke reactie stuur ik je op.
08-02-2010 om 17:54 uur» Ananda
Ik hoop dat de bewegingsgroepen kunnen blijven bestaan, met of zonder vergoedingen van de staat of verzekering. Kies je eigen weg!
09-02-2010 om 11:05 uur» kirsty van delft
De bewegingsgroepen moeten blijven want het is goed voor de patienten.
09-02-2010 om 10:11 uur» helena
Mensen met de ziekte van Parkinson hebben er volgens mij heel veel baat bij om juist bewegend lotgenoten te ontmoeten. Dat is een heel andere ontmoeting dan bv. in een parkinsoncafé. Het helpt om over schroom heen te komen wat betreft bewegen en de eigen moeilijkheden te relativeren. Daarom lijkt het mij heel belangrijk dat de Parkinsonbewegingsgroepen blijven bestaan
09-02-2010 om 13:22 uur» Leen Visser
Zelf heb ik -gelukkig- geen parkinson maar ken genoeg mensen die vanuit deze bewegingsgroepen nieuw elan vinden om door te gaan. Ophouden is a-sociaal!
09-02-2010 om 13:24 uur» Helga de Vries
Kan moeilijk geloven dat vanwege geld patienten voor een bewegingsgroep in de kou worden gezet, Hoop van harte dat de Een Vandaag TV actie doorgaat!
09-02-2010 om 13:54 uur» Piet Seeters
Weinig toe te voegen aan de hierboven verwoordde verbijstering. Wat voor een kruideniersmentaliteit doet deze jarelange met zog opgebouwde lotgenotencontactgroepen nu de kop om draaien? Op de lange termijn veel duurder uit!
09-02-2010 om 16:27 uur» Agnes Lieverse-Opdam
Ik heb zelf nog niets gehoord van deze korting. Maar ik wil zeker mijn handtekening zetten als protest; in de hoop dat dit ongedaan gemaakt wordt. Veel van dit soort bezuinigingsregels worden gemaakt door mensen die geen idee hebben wat het is om parkinson of een andere ernstige ziekte te hebben.
10-02-2010 om 00:30 uur» Koos de Geest
Korten hierop is penny wise pound foolish.
10-02-2010 om 11:02 uur» Diverse betrokkene Wassenaarse Bewegingsgroep
Betrokkene bij de Wassenaaarse bewegingsgroep hebben met verontwaardiging kennis genomen van de voorgenomen bezuinigingen op hun groepstherapie. Wij hopen van harte dat deze bezuiniginegn niet door zullen gaan. Onze namen treft u onderstaand aan
10-02-2010 om 11:06 uur» Nora van Tol
Wassenaarse bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:07 uur» Else Marijke Groenestijn
Wassenaarse Bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:08 uur» Wim Verhart
Wassenaarse Bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:09 uur» Gerard Schunselaar
Wassenaarse bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:09 uur» Nora van Tol
Wassenaarse Bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:10 uur» Thijs Altorf
Wassenaarse Bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:11 uur» Frank van Rijn
Wassenaarse bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:12 uur» Linda van Rijn
Wassenaarse Bewegingsgroep
10-02-2010 om 11:12 uur» Personeel Sportcentrum Aerofit
Wassenaarse Bewegingsgroep
11-02-2010 om 09:42 uur» Gerard Pronk
maak er nog geen gebruik van, maar het is schandalig dat er zo met vergoedingen wordt omgegaan.
11-02-2010 om 16:20 uur» Chris en Jo Morgenland
Namens de parkinson beweeggroep voorschoten vragen wij om voortzetting van de vergoedingen zoals deze de afgelopen jaren gebruikelijk waren. Hierna volgen de namen van de deelnemers
11-02-2010 om 16:23 uur» Chris en Jo Morgenland
zie boven
11-02-2010 om 16:23 uur» A Rijgersberg
zie boven
11-02-2010 om 16:24 uur» J.Hajet
zie boven
11-02-2010 om 16:24 uur» L.Steyger
zie boven
11-02-2010 om 16:26 uur» G.Jansen
zie boven
11-02-2010 om 16:27 uur» W.vd MErwe
zie boven
11-02-2010 om 16:28 uur» E.Grobben
zie boven
11-02-2010 om 16:28 uur» A.W. Verboon
zie boven
11-02-2010 om 16:29 uur» J. Franhuizen
zie boven
11-02-2010 om 19:56 uur» Marga Westgeest
Het is heel erg dat verzekeringen hierin willen bezuinigen, en er op vóóruit willen gaan terwijl de geraakte zieke mens hier op achteruit gaat! In een zorg!!! staat dienen we ook voor de mensen te zórgen, en zeker voor de zwakkeren d.i. zieken onder ons, die zeker heel vaak sterk zijn! Met een doorzettingsvermogen om er toch het Beste van te maken...daar kunnen de zorgverzakeraars nog een puntje aan zuigen! Okee Hans, met zo'n aktie kennen we jou! Ik wens jullie allen heel veel bewegingsplezier met de Parkinson groepen door het hele land! Geluk!
11-02-2010 om 20:05 uur» David Westgeest
Ik vind dat het gewoon door moet gaan en dat ze niet steeds aan het geld moeten denken, want het is gewoon goed voor de mensen, ze kunnen er beter door bewegen. Dit bericht is geschreven door David Westgeest en ik hoop voor alle mensen dat het gewoon door kan gaan!
12-02-2010 om 10:38 uur» Anja Westgeest
Ik vind het van de zotte dat hierop bezuinigd moet gaan worden, juist de zorg, die wordt steeds slechter. Bewegen is juist wat deze mensen zo nodig hebben!! Ik teken zeker voor protest hier tegen!!
13-02-2010 om 11:16 uur» mattheus
zie hierboven
16-02-2010 om 09:54 uur» Janneke Russchen
Ik steun deze actie van harte. Veel sterkte om deze onbegrijplijke bezuiniging ongedaan te maken!
16-02-2010 om 17:13 uur» Jan Bogers
Ik weet hoe goed dit mijn zoon heeft gedaan. Lotgenotencontact en dan bezuinigen? Hoop dat de politiek ingrijpt!
16-02-2010 om 17:38 uur» Danielle van Son
Inderdaad schandalig! En dat terwijl bewegen zo gezond is voor mensen met Parkinson. Dit kan niet waar zijn!
16-02-2010 om 17:43 uur» Alkemade MJJ
Deze bezuinigingen maken de kosten voor de zorgverzekeraar op de lange termijn alleen maar hoger. Minder goede zorg, meer klachten!
17-02-2010 om 13:35 uur» Herman de Vries
Waarom, Waarom, kan iemand mij dat uitleggen dat dit initiatief financiel onmogelijk wordt gemaakt?
17-02-2010 om 13:39 uur» Carola van Bentink
Iedereen met verstand van zaken en kennis van dit progressieve ziektebeeld weet dat dit op lange termijn averechts gaat werken. Geef deze mensen hun fysiotherapie!
17-02-2010 om 13:41 uur» Helga ten Dam
Wat jammer dat hier zoveel energie mee verloren dreigt te gaan. Mensen met parkinson hebben sowieso al meer kans op stress gerelateerde aandoeningen.
18-02-2010 om 10:25 uur» PIETER de Bruin
Wat een onzin om mensen zo hun therapie af te pakkken. En als je dan naar TV kijkt en ziet dat de banken miljoenen gemeenschapsgeld ontvangen...
18-02-2010 om 10:27 uur» Henny Flinkers
Geen woorden maar daden! Geef deze mensen hun therapie!
19-02-2010 om 15:43 uur» Hinne de Vries
Ben bezig voor mijn HBO scriptie over parkinson. Overal lees je dat een actieve opstelling van belang is bij deze progressieve ziekte. Onbegrijpelijk dat vanwege financiele redenen de bewegingsgroepen nu in moeilijkheden dreigen te raken
11-03-2010 om 10:35 uur» Mirjam Duba
Volgens mij moet er juist meer aandacht besteed worden aan beweging voor mensen en daar nbiet op bezuinigd worden, de zorg moet beter gespekt worden, en bijvoorbeeld de wapenhandel moet minder worden!! daar gaat veel geld naar de knoppen en veel mensen levens... De verdeling moet weer goed opgemaakt worden, mensen wordt wakker!
11-03-2010 om 11:08 uur» Pieter de Jong
Volsterkt onacceptabel. Geef deze mensen hun therapie!
11-03-2010 om 17:20 uur» Rob van den Doel
Hedenmiddag (11-3) kreeg ik goed nieuws, van een balangenorganisatie (in overleg met cz) dat een oplossing was gevonden, dus nog even geduld.
11-03-2010 om 17:25 uur» Rob van den Doel
Hedenmiddag (11-3) kreeg ik goed nieuws van een belangenorganisatie (dat in overleg met cz) heeft gemeld dat er een oplossing is gevonden. Er zal contact worden opgenomen met P. Baars en PPV.
12-03-2010 om 10:37 uur» Piet
Alles van waarde is weerloos in deze materieele wereld. Hoop dat en nieuw kabinet hier wat aan gaat doen! Want dit kan echt niet. De wereld op zijn kop.
14-03-2010 om 16:01 uur» Aleander Vreede
Kijk nergens meer van op. Maar als ministers aftreden om hun gezinsleden een beter leven te geven en tijd aan zorg te besteden wat moet de Minister van Volksgezondheid slecht slapen bij deze bezuiniging!
14-03-2010 om 16:04 uur» Agnes de Vries
Wat ik niet begrijp is dat er blijkbaar niemand is die deze verontwaardiging die ik lees een doorslaggevende stem te geven. Politiek?
15-03-2010 om 18:47 uur» Hans Bogers
Hoorde dat dindag deze zaak in het bestuur van de parkinson vereniging wordt besproken. Hoop dat deze belangenorganisatie haar gewicht wil inzetten om deze zaak klaarheid te geven.
16-03-2010 om 10:19 uur» Mirjam Duba
Ongeloof over deze bezuiniging. Waar moeten deze mensen nu naar toe? Nee zeggen is zo makkelijk. Biedt en alternatief!
16-03-2010 om 22:01 uur» Elisabeth Klijn
Tja, Het is een goed idee, vind ik, om kinderen al op de dagopvang te leren alles eerlijk te delen........, voor elkaar te zorgen, wanneer nodig, en bij te dragen zoveel als mogelijk. Zou fijn zijn als dit werkelijk bedoeld was als voorbereiding op later! Eerst zeggen dat wie niet ziek wordt een premie krijgt, dan na veel protest zeggen dat dat niet eerlijk is, dus het wordt verandert: iedereen die ziek wordt moet 165 euro betalen enz. enz. enz. en nu dit weer! Mensen die het hardste graaien kunnen dat natuurlijk allemaal zonder probleem betalen, noemen zich de 'sterksten' die toch niet steeds alles voor de 'zwakkeren' hoeven te betalen? Wanneer alles wat eerlijker verdeeld zou worden zou het hele probleem er niet zijn, was er genoeg voor iedereen. Ik hoop werkelijk dat de bewegingsgroep door kan gaan. Mochten de mensen die dit moeten beslissen niet weten waar ze het geld vandaan moeten halen, kunnen ze altijd bij mij advies inwinnen, geheel gratis.
17-03-2010 om 13:17 uur» Flip van Amstel
Wat een treurig nieuws. De overheid zou blij moeten zIjn met zo'n goedlopend initiatiief. Eerst afbreken en later subsidie verstrekken voor het goede idee.... Zo hou je de ambtenaren wel bezig...
17-03-2010 om 15:11 uur» Frank van Ree
DIt lijkt mij averechts te werken. Deze mensen moeten juist stimulans krijgen ipv een frustrerende bureaucratie
17-03-2010 om 18:04 uur» Connie
Het is toch niet te geloven. Door te weinig beweging wordt een parkinsonpatiënt steeds stijver en heeft dus steeds meer medicijnen, thuiszorg enz nodig. Wordt er alleen maar duurder van.
18-03-2010 om 19:32 uur» Bert van Bokhoven
Wie kan mij vertellen welke verzekeringen tot nu toe wel voor beweeggroepen betalen. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.bvd
19-03-2010 om 15:20 uur» J. de Nies
Gedurende het afgelopen jaar doe ik bewegingsoefeningen op een sportschool onder leiding van een fysiotherapeut. Ik voel me daar goed bij en zou dat niet graag missen.
26-03-2010 om 10:23 uur» Hans Bogers
Zojuist bericht ontvangen van overkoepelende organisatie van verzekeraars
22-02-2010 om 11:41 uur» Macteld Bredman
Heb zelf geen parkinson ,maar vindt het in deze tijd niet goed voor te stellen dat bewezen goede therapieen worden afgedankt zonder alternatief. Nu ook al geen kabinet meer om bij te protesteren!
22-02-2010 om 19:31 uur» Leida Schelling
Ben nog jong, heb Parkinson, heb een gezin wat ook geld kost, probeer zo actief mogelijk te blijven door o.a allerlei ondersteunende therapie, maar wat als we het zelf moeten gaan betalen? De medcijnen( Azilect)worden ook maar gedeeltelijk vergoed,ondanks de verhoogde (weer extra kosten)! aanvullende verzekering, dus wat rest straks; Verstijfd achter de geraniums, let wel, ik ben 51 jaar en wil nog zoveel! Er kan op zoveel ander dingen worden bezuinigd, maar ja, wij zijn maar leek, toch??
23-02-2010 om 14:57 uur» Leen Visser
Succes met je aktie
23-02-2010 om 15:45 uur» Frits Gonggrijp
Onbegrijpelijk dat op zoiets bezuinigd moet worden.
23-02-2010 om 15:46 uur» Edith van Dronten
Jammer dat zo'n mooi project om financieele redenen getroffen dreigt te worden. Hoop van harte dat er nog iets aan gedaan kan worden!
23-02-2010 om 15:47 uur» Jasja van Dronten
Ook ik kwam hier al surfend terecht en vind het vreslijk dat mensen met zo'n ziekte nog dit soort berichten te verwerken krijgen. Geef deze mensen hun therapie.
23-02-2010 om 20:25 uur» marieke zwier
geef deze mensen hun therapie waar ze recht op hebben , laat ze niet in de steek
24-02-2010 om 11:54 uur» WILLEM Jansen
waar praten we over. bezuinigingen moeten niet altijd bij de zwakste groeoen doorgevoerd worden. Kijk eens naar de graaicultuur bij de banken.
24-02-2010 om 11:56 uur» Edith de Goede
Kan jullie allen maar veel succes wensen!
24-02-2010 om 14:32 uur» Wouter de Vries
Verzekeringsmaatschappijen zijn niet de betrouwbaarste partners wanneer het over gezondheid gaat. Als je gezondheid je in de steek laat, extra zuur als je van de verzekering te horen krijgt dat ze niet thuis geven...
24-02-2010 om 15:32 uur» Bianca Matser
Therapie is belangrijk, daar moet je niet op bezuinigen
25-02-2010 om 08:08 uur» Froukje
Waarom bezuinigen op zoiets belangrijks!! Het begint een beetje een trend te worden om te bezuinigen over de rug van de mensen die het het hardst nodig hebben!!
25-02-2010 om 16:12 uur» Herman Wijfels
Onbegrijpelijke kortzichtigheid. Wees blij dat mensen in beweging willen komen!
26-02-2010 om 13:09 uur» Piet de Korte
Deze groepen zouden juist extra gestimileerd moeten worden aangezien zij mensen uit het isolement halen en lotgenotencontact brengen. Slecht nieuws vraagt om kordate acties
26-02-2010 om 13:29 uur» Stefanie van der Ham
Bezuinigen ten koste van de vitaliteit van de mens vind ik een mislukking.
28-02-2010 om 12:24 uur» Geet Willemsma
ONbegrijpelijk om op zoiets elementairs als bewegingsgroepen voor parkinson patienten te gaan bezuinigen
01-03-2010 om 10:23 uur» Rob van den Doel
Beste Lotgenoten, Wat ik niet begrijp is dat PPV zelf bijdraagt aan deze bezuinigingen. Zie de website PPV en http://www.agiscollectief.nl/content.jsp?err=0 Ziektekostenverzekering Voor mensen met een chronische ziekte of functie beperking is het van belang dat ze een goede ziektekosten verzekering hebben. In dit kader heeft de Parkinson Patiënten Vereniging (net als 21 andere patiënten verenigingen) een collectieve verzekering met Agis Zorgverzekeringen afgesloten. Hierbij krijgen leden van de aangesloten patiënten verenigingen: •korting op de premie voor zowel de basisverzekering als de aanvullende verzekeringen; •Inwonende gezinsleden mogen ook meeprofiteren van de collectieve voordelen •er vindt geen medische selectie plaats voor de aanvullende verzekeringen; •het lidmaatschap van de patiëntenvereniging wordt vergoed tot € 20,- per jaar; •overleg tussen de PPV en Agis over mogelijke extra voorzieningen voor parkinsonpatiënten; •korting op zelfmanagement cursussen. Voor de PPV valt hier b.v. deelname aan de Kruispuntweek onder. Aanmelding kan via het algemene telefoonnummer van Agis 0900-040 03 06 (€0,05 p/min) of via het internet: http://www.agisweb.nl/parkinson met vermelding van het PPV lidmaatschapsnummer. Dit nr. kunt u op het kantoor in Bunnik navragen.
01-03-2010 om 10:43 uur» Ewald Bogers
Waarom bezuinigen op zoiets constructiefs!!! Juist mensen met bewegingsproblemen moeten blijven bewegen, wie gaat hen nu helpen????
02-03-2010 om 18:36 uur» Henk Treurnis
Bewegen is belangrijk voor iedereen. Dus zeker als het wat moeilijker gaat mogen er geen financiele obstakels in de weg komen te staan.
03-03-2010 om 14:43 uur» Willen Vreede
Jammer als dit goede initiatief zo zou moeten aflopen. Hoop dat er hulp komt voor deze patienten!
03-03-2010 om 15:48 uur» Irma van der Ven
Alle reacties lezend begrijp ik steeds minder van de intenties van zelfhulp in patientenzorg. Het lijkt mij dat de parkinson mensen veel onbetaalde zorg aan elkaar geven bij ziekte of verergering van deze progressieve ziekte. Wat zou dat allemaal niet gaan kosten als dat professioneel moest gebeuren?
04-03-2010 om 10:46 uur» Willem Wouters
Onbegrijpelijk en kortzichtig non-beleid.
04-03-2010 om 10:47 uur» Hans Bogers
Volgende week wordt dit in het bestuur van de PPV beproken. Hoop dat er nog wat reacties bijkomen want ik heb deze weblink onder de aandacht van het bestuur gebracht
04-03-2010 om 10:49 uur» Pauline Baars
Heel vervelend dat in Nederland voor deze patientengroep zo moeilijk wordt gedaaan om bewegen te verbeteren. Als ik kijk in een bewegingsgroep waar ik als fysiotherapeut werk hoeveel plezier en effect bewegen geeft snap ik het beleid totaal niet!
05-03-2010 om 09:54 uur» Patrick
Slechte zaak. Ik vind dit echt schandalig. Laten ze maar op de managers gaan bezuinigen.
05-03-2010 om 11:52 uur» Olga Werkhoven
Slechte zaak. In verhouding met andere kosten een druppel op de gloeiende plaat. Het is een belangrijk item voor betrokkenen.
05-03-2010 om 11:53 uur» Martin Klaassen
Wie kan dit nu verkopen als gepaste zorg? Deze mensen zouden juist extra geld moeten krijgen vanwege hun gettonde inititief i.p.v. gekort te worden
05-03-2010 om 11:55 uur» Willem Verwey
Niets aan toe te voegen: wanneer actie tegen demisionaire zorgverzekeraars die dit blijkbaar als een hoofdpijndossier beschouwe?1.
05-03-2010 om 12:00 uur» bianca meijer
Echt belachelijk. Het is belangrijk dat parkinsonpatienten blijven bewegen, dat is voor hun spieren heel goed. Mensen die al zoweinig hebben moeten niet het slachtoffer worden van bezuinigingen.
05-03-2010 om 14:09 uur» Anoniem
Slechte zaak. Jammer. broodnodig voor de mensen
05-03-2010 om 14:10 uur» Tom Koster
Wat een kortzichtige actie. fysiotherapie in groepsverband heeft juist erg veel voordelen t.o.v. individuele therapie. Overigens zijn de meeste begeleiders gespecialiseerd in dit ziektebeeld en dat is wat anders dan een fysitoherpeut die zo nu en dan een parkinsonpatient in zijn fysiotherapiepraktijk heeft. Jammer dat deze ervaring verloren dreigt te gaan!
05-03-2010 om 21:52 uur» Annie van den Brink
Onbegrijpelijk dat er op een noodzakelijke therapie gekort gaat worden, dit mag niet waar worden!!
06-03-2010 om 07:47 uur» Hannie
Wat triest dat er op zo iets belangrijks bezuinigd gaat worden. Kortzichtig en dom.
07-03-2010 om 11:36 uur» Anoniem
Omdat ik mijn naam niet zomaar op intrenet achetr wil laten., een anonieme reactie. Onbegrijpelijk dat goed lopende initiatieven zo onmogelijk worden gemaakt. Als je ziet wat er verspild wordt in de wereld dan is deze bezuiniging onbegrijpelijk.
09-03-2010 om 15:12 uur» Frederik van Rooijen
Schandalig. Wat een kortzichtigheid!
09-03-2010 om 15:14 uur» Desiree van Bommel
Wat een triest nieuws. Kunnen deze ensen niet geholpen worden?
10-03-2010 om 10:19 uur» Adri Hagens
Waarom nu dit weer, is er dan nergens anders meer te bezuingen? Je mist al zoveel met deze ziekte, dus allemaal helpen!!.

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 2:43 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Een leven vol betrokkenheid- door Hans Bogers
Wie met Theo Hin praat raakt steevast onder de indruk van de grote betrokkenheid van deze 69 jarige coördinator van de regio Leiden van de Parkinson Patiënten Vereniging. Theo beschikt over een brede belangstelling en heeft op meerdere exotische plaatsen op de wereld gewoond en gewerkt. Toen hij zelf met de ziekte van Parkinson (zvP) werd geconfronteerd, ging hij niet bij de pakken neerzitten. Integendeel. Zijn belangstelling ging speciaal uit naar het opzetten van bewegingsgroepen voor Parkinsonpatiënten in de regio Leiden. Hiermee continueerde hij een levensloop van betrokkenheid en dienstbaarheid aan de medemens; een levenshouding die hij al jaren in de praktijk brengt en waarover hij met enthousiasme vertelt.
“Toen ik in de 6e klas van de lagere school zat, kwam er een missionaris voor de klas die ons vertelde over werken in Afrika. Dit heeft grote indruk op mij gemaakt, na het gymnasium gevolgd te hebben kon ik verder studeren aan het seminarie. Twee jaar filosofie en vier jaar theologie in Limburg, samen met een jaar noviciaat in Ierland, bereidde mij voor op het priesterschap.
Als pater vertrok ik naar Ghana en daar werkte ik gedurende negen jaar aan alle aspecten van de samenleving. Ik had een praktische instelling: hoe is de watervoorziening ter plaatse? Moeten er putten gegraven worden?’’ Theo was in Ghana niet alleen actief als pater, hij was ook betrokken bij bestaande en nieuw te bouwen scholen en kerken die in samenwerking met de lokale gemeenschap gebouwd werden. ‘‘Heel het dorp hielp mee, de vrouwen haalden water en de kinderen liepen met de bakstenen te sjouwen. Ik ga uit van het principe dat je moeilijk “Halleluja” kunt zingen, wanneer mensen niet te eten hebben.’’
In deze tijd leerde hij ook de Ghanese Florence kennen. Twee en een half jaar na zijn terugkomst naar Nederland maakte zij in 1975 de overtocht van Ghana naar Leiden om samen met Theo een nieuw leven op te bouwen.
‘‘Daarna’’ vervolgt Theo ‘‘ben ik les gaan geven aan verschillende scholen in het middelbaar onderwijs, op één daarvan ben ik nog ontslagen omdat zij geen uitgetreden en daarna gehuwde priester in dienst wilde hebben. Ook doceerde ik levensbeschouwelijke oriëntatie, het vroegere godsdienstonderwijs, aan de Leidsche Hoge School en was scriptiebegeleider voor de studenten. Al met al heb ik bijna 20 jaar in het onderwijs gewerkt. Totdat ik ontdekte dat ik last had van een ‘frozen shoulder’ en de eerste diagnose van de fysiotherapeut was artrose en later artritis.’’ Gelukkig vroeg Theo een second opinion en voor de blokkade in zijn schouder werd hij ten slotte met succes geopereerd en hij kan nu trots demonstreren dat hij de wave weer kan doen. De operatie had echter geen effect op de aanhoudende trilling in zijn arm; hiervoor werd hij doorgestuurd naar een neuroloog. Deze vertelde hem zonder veel omzichtigheid of nadere toelichting: ‘‘Het is inderdaad Parkinson.” Met een flinke hoeveelheid medicijnen keerde hij huiswaarts. Toen zijn dochters dit hoorden speurden ze onmiddellijk het Internet af en kwamen terug met stapels informatie. Voor zijn bewegingsproblemen kwam hij bij een fysiotherapeut en deze zei: ‘‘Ik weet niet goed wat ik voor u kan doen. Er is geen fysiotherapie specifiek voor Parkinson patiënten. Toen kwam ik bij het LUMC, maar ook daar hadden ze geen fysiotherapie voor Parkinson patiënten. Ik werd beschouwd als een lastige patiënt want ik huldig het standpunt dat als een specialist je niet bevalt, je een andere moet kunnen nemen met wie het wel klikt. Uiteindelijk begon er op het LUMC gedurende zes maanden een onderzoek met een groep van acht personen met de zvP, maar deze bewegingsgroep werd niet structureel.’
Daaróp ging Theo zelf op zoek naar een geschikte locatie voor een bewegingsgroep speciaal voor Parkinson patiënten. In 2001 ontmoette hij fysiotherapeut John Voorham van het AFP bewegingscentrum in Katwijk en hun ideeën kwamen overeen. Toen John aan Theo vroeg wanneer deze wilde beginnen met de bewegingsgroepen, was het antwoord: “gisteren!” Kort hierna startte toen de eerste bewegingsgroep voor de zvP in Katwijk en een in Voorschoten. Nu er negen oefengroepen in de regio actief zijn spreekt Theo over de realisering van een aantal idealen: “organiseer regelmatig lotgenotencontact waar interessante lezingen over diverse aspecten van de ziekte behandeld worden. Breng Parkies samen voor sociaal contact. Breng ook de partners van de deelnemers bij elkaar voor een nadere kennismaking. En probeer de mensen ‘achter de geraniums’ te bereiken, die zich te goed of te slecht voelen, om zich in te zetten.” Als laatste ideaal noemt Theo een hervorming in het onderwijs waarbij de zvP praktischer behandeld wordt. Wat de fysiotherapie in groepsverband voor de zvP bijzonder maakt is dat deze zich richt op de specifieke moeilijkheden met motoriek die alle Parkies in meer of mindere mate ervaren. Zo wordt de oefengroep altijd voorafgegaan door een specifieke Parkinson warming-up en het bewegingsuur wordt ook afgesloten met een speciale Parkinson cooling-down. In de tussenliggende tijd vinden de deelnemers hun weg op het ruime assortiment fitness apparatuur van het bewegingscentrum.” Dat dit een succesformule is blijkt wel, want op het fysiotherapiecentrum werken nu vier Parkinson bewegingsgroepen actief aan hun conditie.
Opstaan, zitten gaan, valtraining, in balans lopen, het is slechts een kleine greep uit het gevarieerde oefenprogramma. “Bewegen is goed voor deze spierziekte. Wanneer je in een hoekje blijft zitten, verminderd je algehele conditie en heb je sneller meer medicatie nodig. ‘Bewegen, en dan niet alleen het uurtje bij ons, als dagelijkse instelling zorgt er’’ volgens Theo ‘‘voor dat de kwaliteit van leven langer behouden blijft. Door de Ziekte van Parkinson verliezen veel mensen hun gevoel voor automatismen; loop bijvoorbeeld maar eens een trap op zoals je dat vroeger deed. Dan lig je zo op je snufferd. Je moet ogen in je voeten hebben als je de Parkinson hebt. Alles gaat langzamer, daarom werkt ritmische ondersteuning zo prettig. Ik kan bijvoorbeeld nog aardig zingen’’ –waarop hij als demonstratie met een diepe stem enkele liederen zingt- ‘‘en dit, terwijl ik soms met gewone spraak nauwelijks ben te verstaan. Wanneer je kijkt naar de sfeer’’ vervolgt Theo ‘‘zie je dat iedereen een stuk socialer en betrokkener is geworden. Je moet principieel van mensen houden, en je kunt pas echt van mensen houden als je van jezelf houdt. Ik preek nog steeds: “Heb uw naaste lief!” Dit motto loopt als een rode draad door Theo zijn leven: actief, kritisch en dienstbaar. Dit jaar vieren ze een feestje want de bewegingsgroepen in Katwijk bestaan vijf jaar en dat is een geweldige prestatie. En dat vinden niet alleen de parkies. Voor zijn enthousiaste vrijwilligerswerk is Theo vorig jaar benoemd tot lid in Orde van Oranje Nassau. Wanneer u dit leest zijn Theo en Florence in Ghana, want na zich jarenlang voor 120% voor zijn parkies te hebben ingezet, is het moment voor Theo aangekomen om zijn eigen gezondheid voorop te zetten. Hij zal zich blijven inzetten voor de bewegingsgroepen en spreekt tegelijkertijd de hoop uit dat er nog meer bewogen mensen rondlopen die de bewegingsgroepen zoals die nu draaien willen voortzetten.

Hans Bogers 18-03-2006

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 3:00 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Presentatie ‘Parki-shuffle’in Avifauna


De gezamenlijke Parkinson BewegingsGroepen (PBG) uit de regio Leiden, organiseerden op 20 oktober in het bekende vogelpark Avifauna hun jaarlijkse uitstapje. Honderdentwintig leden van de PBG’s en hun partners en begeleiders waren op deze ontspanningsdag present.
Speciaal welkom was er voor Theo en Florence Hin,
die het initiatief tot deze vorm van aangepaste fysiotherapie hadden genomen en als blijk van waardering in de bloemetjes werden gezet.
Ook voor John Voorham en de andere fysiotherapeuten van de PBG’s was veel waardering. Door Theo Hin zijn doorzettingsvermogen zijn in de regio Leiden acht bewegingsgroepen van de grond gekomen. In deze speciaal voor mensen met Parkinson samengestelde groepen wordt wekelijks aandacht besteed aan valpreventie, evenwichtsoefeningen, conditietraining en natuurlijk het lotgenotencontact.
De dag was verder gevuld met een gevarieerd programma, waaronder ruim tijd was ingeruimd om de prachtige vogels te bezichtigen.
Ook was er een première: de eerste keer dat de
“Parkie shuffle” voor publiek werd gedemonstreerd. Deze dans werd van choreografie voorzien door de bewegingstherapeute Inez Nederveen. En uitgevoerd door verschillende deelnemers van de PBG’s die op muziek van de Engelse band Queen, het bekende nummer “I Want To Break Free” (vertaling: “Ik wil mijzelf bevrijden”) ten gehore brachten. Deze tekst is van groot belang voor Parkinson patiënten, want wij hebben soms de neiging om stilletjes in een hoekje te gaan zitten om te overdenken wat er allemaal niet meer kan.
Door deze dans met ritmische muziek voor publiek te demonstreren sloegen we twee vliegen in één klap. Van ons zwakke punt met verlegenheid en schaamte over onze soms haperende bewegingen, maakten we in Avifauna ons sterke punt. Door met zoveel plezier de Parkinson- shuffle te dansen vormde dit gelijk een goede aanbeveling voor de gezondheidsbevorderende effecten van bewegingsoefeningen, zoals deze in de verschillende PBG’s gegeven worden.
Ook de vogels in Avifauna zullen 20 oktober niet snel vergeten. Want op die dag kregen zij gezelschap van een andere groep bijzondere vogels; de groep van de PBG’s uit de regio Leiden, die terug konden kijken op een geslaagde dag in Avifauna.

Hans Bogers
Wassenaar, 14/10/06
Meer informatie over de PBG’s:
Hans Celie: Tel 0252-534550
zie ook: http://www.welzijn-ouderen.nl/ppvw/

Aantal woorden:

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling