Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 12, 2010 8:21 pm 
Offline

Geregistreerd: wo jun 18, 2008 1:47 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Haarlem
Ik heb een vervroegde WIA uitkering aangevraagd op verzoek van de bedrijfsarts van mijn werkgever. Dit zou financieel aantrekkelijk voor mij zijn. Nu kreeg ik de beslissing nadat ik een bezoek voor een onderzoek aan de UWV arts had gemaakt.

De uitslag is: U kunt geen uitkering krijgen omdat er nog kans is op herstel.

Nu wil ik bezwaar maken en duidelijk maken aan de UWV arts dat Parkinson een progressieve ziekte is waarvan geen herstel mogelijk is (zoals mijn neuroloog hem ook al had medegedeeld)
Wie zou me kunnen vertellen en bevestigen dat Parkinson inderdaad een ziekte is waarvan herstel niet mogelijk is.

met belangstelling zie ik jullie reaktie tegemoet
Cor


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo okt 13, 2010 12:11 pm 
Offline

Geregistreerd: zo jun 13, 2010 10:04 pm
Berichten: 24
Beste Cor,
U zou kunnen vragen om een motivatie. Uw werkgever moet ook een brief gekregen hebben; wellicht staat daar meer informatie in.

Als ik zo vrij mag zijn: ik vermoed dat het UWV niet bedoelt dat Parkinson overgaat, maar dat zich u (door behandeling) beter zult gaan voelen en daardoor minder functionele beperkingen zult ondervinden.

U kunt uw werkgever vragen om een arbeidsdeskundige in de arm nemen die uw functionele beperkingen in kaart brengt en bekijkt wat uw mogelijkheden zijn. In ieder geval is uw werkgever bij ziekte wettelijk verplicht inspanningen te leveren om ervoor te zorgen dat u weer aan het werk gaat; dat kan ook aangepast werk zijn. Uw salaris loopt door tijdens die periode (variërend van 70 tot 100%). Na 2 jaar beoordeelt het UWV niet alleen uw arbeidsvermogen maar ook of uw werkgever voldoende heeft gedaan om u aan (aangepaste) werk te helpen.

Onlangs ben ik gekeurd na een lange ziekteperiode. In die tijd heb ik wel op therapeutische basis gewerkt. De diagnose Parkinson werd pas op het eind van die periode vastgesteld. Ik heb een stapje teruggedaan in positie (van manager naar medewerker) en ben een dag minder gaan werken, tegen een lager salaris. Het UWV heeft mij onlangs voor 80-100% afgekeurd. Op grond daarvan krijg ik een aanvullende uitkering (WGA) gedurende 3 jaar. Ik blijf 4 dagen werken, maar mocht ik het niet volhouden dan kan ik binnen 3 jaar rechtstreeks bij ze aankloppen voor een nieuw oordeel en verhoogde uitkering.

Veel succes en sterkte.
Moon


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:44 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2008 7:56 pm
Berichten: 81
Woonplaats: West Friesland (NH)
Hoi Moon,

Het klinkt alsof je een lager salaris hebt geaccepteerd uit vrije wil. Klopt dat, of was dat een gevolg van de ZvP? Volgens mij is het onverstandig om een lager salaris te accepteren (omdat je het werk niet meer aan kan) of 'vrijwillig' minder te gaan werken (omdat werken bv te vermoeiend is), omdat je uitkering daardoor lager wordt. Dat kan flinke financiele impact hebben!

Ook heeft het gevolgen voor je pensioen, je WW bij ontslag en een lagere WIA bij arbeidsongeschiktheid.

Of zit ik ernaast?

Frank

_________________
--------------------------------------------------------------------------------------------
Frank (39), ZvP vastgesteld in 2003, nu nog 30 uur pw aan het werk, getrouwd, 2 jonge kids, woon in west-friesland (NH)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 6:26 pm 
Offline

Geregistreerd: zo jun 13, 2010 10:04 pm
Berichten: 24
Hee Frank,
Ik heb niet ‘vrijwillig’ functie en uren ingeleverd, maar door de gevolgen van P. 'Ben voor 80 – 100% afgekeurd; daarom krijg ik 3 jaar lang een WIA uitkering (WGA) als aanvulling op mijn nieuwe salaris. Het pensioenfonds vult mijn pensioen premievrij aan, op grond van de UWV beschikking. Na 3 jaar kijkt het UWV verder; mocht ik binnen 3 jaar minder moeten gaan werken vanwege de P, dan gaat mijn uitkering, die gerelateerd is aan mijn oude salaris, omhoog.

(Overigens gaat men er relatief met een uitkering op den duur financieel op achteruit. Los daarvan ben ik blij dat werken me nog gegeven is. Ik heb fijne collega’s die zo lief zijn rekening met me te houden en ik haal voldoening uit wat ik doe.

Ik hoop dat het met jou in je werk goed gaat en mag blijven gaan; je bent nog zo jong. Werkt je omgeving een beetje mee?

Groet,
Simone


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 8:32 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 31, 2008 7:56 pm
Berichten: 81
Woonplaats: West Friesland (NH)
Goedenavond Simone,

Goed om te horen dat je niet benadeeld wordt door een functie te accepteren die in een lagere schaal ingedeeld is. Dat je dan ook nog eens collega's hebt die rekening met je houden EN werk hebt waar je voldoening uit haalt, is erg prettig.

Bedankt voor je goede wensen, lief van je. Met mij gaat het in mijn werk goed, maar mijn baan is veeleisend (soms een beetje 'te'). Gelukkig kan ik tegenwoordig ongeveer 2 dagen per week thuis werken en wordt ik nog steeds door de collega's gewaardeerd en gerespecteerd. Thuis houden de kids en mijn vrouw rekening met mijn beperkingen.

Onlangs heeft dr. Speelman bij ons in de buurt een lezing gehouden. Daarvan heb ik opgestoken dat in mijn geval (jong geconstateerd, start met tremor) de eerste 15 jaar goed te behandelen zijn met medicijnen. Dus nog acht goede jaren te gaan!

Daarna zien we wel weer verder. Tegen die tijd is er ook meer ervaring met DBS, wellicht dan een optie.

Tot die tijd vooral bewust genieten en leuke dingen doen.

Frank

_________________
--------------------------------------------------------------------------------------------
Frank (39), ZvP vastgesteld in 2003, nu nog 30 uur pw aan het werk, getrouwd, 2 jonge kids, woon in west-friesland (NH)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling