HAllo allemaal,
In een ander topic kwam ergens al even neurofeedback/neurotherapie langs. Wat ik ervan weet, uit ervaring. Ten eerste een inleiding. Ik heb geen P. mijn vader had het wel en is overleden vorig jaar. ALs ik zie hoe het bij hem uiteindelijk gegaan is, denk ik wel eens dat hij meer last heeft gehad van de bijwerkingen dan van de medicatie zelf en werd de dosering vrnl . bepaald na wat vragen en dan van de (overigens zeer vriendelijke) neuroloog een: "nou, ja, ahc, probeert u eens een half tabletje meer"of dan weer later probeer eens een halfje minder. Enfin, daar wil ik verder niets mee, ieder doet zijn best en dit is niet het topic. Mijn moeder heeft ook al een paar jaar indicatie parkinson. Grootste klacht is tremor in linkerarm. Zij nam enige tijd lage dosis madopar maar voelde zich elke keer naar ls ze het moest verhogen en besloot dat niet te doen. Ook kreeg zij een medicijn tegen pijnen in in haar onderbenen (neuropatische pijnen) Lyrica. Hoefde ze maar 1 per dag van. Hielp niet tegen de pijn, maar zoals zij zei, ze sliep er lekker op. Toen mijn vader opgenomen werd om zijn medcijnlevels eens terug te bregen en te zien wat nu wat veroorzaakte, besloot zij te stoppen met haar medicatie. Lyrica gaf en dag enorme afkickverschijnselen: koude rillingen, spierspasmen etc. maar, heldin als zij is, cold turkey heeft ze dat doorstaan want ze wilde er vanaf. Dan nam ze voor het beter slapen wel anijsmelk. Daarna bleek dat de dikke opgezwollen enkels ook verleden tijd waren. ENfin, sinds december 209 geen medicatie meer, en geen achteruitgang te constateren. VOor de neuropatische pijn is zij onder behandeling van Dr. David Kopsky, al ergens anders genoemd. Nu inmiddels ongeveer 6 x geweest met goede resultaten. Minder pijn, meer energie. EN hij bouwt af, wil ervoor zorgen dat ze zo weinig mogelijk hoeft terug te komen. Dus, ik blijf voor haar op zoek naar mogelijkheden om op een andere manier verlichting te realiseren. Zij is 85. Zelf heb ik kennis gemaakt met neurotherapie.nl nadat ik voor mijn zoon op zoek was naar hulp na een zeer stressvolle periode waarin hij erg onrustig was geworden. Wat ik er prettig aan vindt: Na een EEG meting, wordt inzichtelijk gemaakt waar wanneer hersenactiviteit is, in welke mate en of het samenwerkt. Zij hebben hun eigen, zeer gevoelige versterker ontwikkeld, de Mindtuner, die dit doet. Vervolgens werk je een bepaald voor jou opgesteld programma af, waarbij je naar en film kijkt, met electroden op je hoofd die de verschillende hersengolven meten. Als het deel van je hersens dat je traint, optimaal functioneert, blijft het beeld groot en hoor je het geluid goed. Zo niet, dan wordt het beeld kleiner of het geluid zachter. Je wilt toch de film zien en dus gaan de hersens op zoek naar en manier om dat weer voor elkaar te krijgen. Doen ze dat, dan worden ze beloond met groter beeld en meer geluid. De rol van de therapeut is zeer groot. Per client moet goed opgelet worden hoe deze reageert en daar wordt het programma op aangepast. Zelf heb ik inmiddels ook een serie sessies gedaan, om te ervaren wat het is en kan betekenen. De mensen waar ik mee werk in Hilversum, ken ik als zeer betrokken en integer en allesbehalve zweverig. Ik heb meegemaakt dat en buitenlandse jongeman, die een aantal jaren geleden een zwaar ongeluk heeft gehad en niet meer kon praten, na 4 weken intensieve neurotherapie mij begroette met een langzaam uitgesproken "goedendag, hoe gaat het" in zijn eigen taal. Iemand noemde al eerder meer rust na neurotherapie, en maakte de vergelijking met de invloed van meditatie op hersengolven en dus schijnbaar ook op onze chemische fabriek. beweging helpt bij aanmaak bouwblokken voor serotonine. Er gebeurt enorm veel op het gebied van supplementen die de neurotransmitters weer op gang (zouden) kunnen helpen. Vaak mist er ergens en bouwblok in de hele chemische keten en kan met een aantal supplementen dit gat soms gevuld worden. Er zijn mogelijkheden om urine te testen op neurotransmitters, al zijn er ook weer mensen die zeggen dat dat niet kan. Ik heb geen behoefte aan een discussie over wel of geen kwakzalverij, iedereen kan dat voor zichzelf bepalen en zich er wel of niet in verdiepen. Wat ik hierover in ieder geval weet is dat bij veteranen met Post Traumtische Stress Disorder , in de urine vaak zeer hoge levels aan adrenaline gevonden zijn, en zij in staat van constant combat zijn. ADHD schijnt ook te maken te hebben met dopamine (Ritalin beinvloed dopamine aanmaak)en ADHD-ers hebben baat bij neurotherapie. Mijn simpele redenering: andere hersengolven --> andere aanmaak neurotransmitters --> andere gezondheidstoestand. SAmengevat: Er zijn meer wegen naar Rome en wij zijn allemaal chemische fabriekjes die beter weer zelf kunnen leren de stofjes aan te maken dan dat het overgenomen wordt door de pharmaceutische industrie. Eenmaal aan de medicijnen die die chemische fabriek beinvloeden, wordt het nl steeds lastiger om het eigen systeem weer aan het werk te krijgen. Ze nemen nl een functie over (die niet goed werkt) maar beinvloeden dan vaak dat deel dat nog wel werkt waardoor nog minder aangemaakt wordt. Ik ga ook niet meer naar mijn werk als iemand anders elke dag mijn werk doet. En een ieder kan ervoor kiezen of niet en zal ook zeker in staat zijn zelf de voors en tegens te zoeken. Succes en als ik meer weet, dan laat ik het weten. ben zelf nu in opleiding, ga mijn moeder binnenkort "meten" en zij gaat urine-onderzoek doen want zij heeft er vooralsnog voor gekozen om het via een andere weg dan de pharmaceutische te doen nadat ze gezien heeft hoe mijn vader meer bijverschijnselen had dan ziekteverschijnselen. (En ik snap dat deze laatste uitspraak van alles los kan maken aan reacties maar ook daar wil ik het laten bij het respecteren van haar beleving). Mijn doel is enkel om onze ervaringen te delen.
|