Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 10:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vruchtendrankjes
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 2:46 pm 
Offline

Geregistreerd: wo aug 27, 2008 3:44 pm
Berichten: 3
Even voorstellen: Ik ben Bea, 63 jaar.
Bij mijn man is vijf jaar geleden Parkinson geconstateerd. Ik volg al heel lang dit forum (en de vorige) en heb nu een vraag. Ik heb kort geleden op internet een bericht gelezen over vruchtendrankjes. Er zou een stofje in zitten dat de werking van levodopa reduceert. Ik zou graag de naam van dit bestanddeel weten. Wie o wie kan mij helpen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 3:00 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Ik weet wel dat je levodopa liever niet tegelijk met grote hoeveelheden eiwit moet nemen. Zuivel of vlees bv kunnen levodopa minder effectief maken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Vruchtendrankjes ?
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 4:40 pm 
Offline

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 10:39 am
Berichten: 152
Woonplaats: Rijswijk zh
Beste Bea,

Het betreft grapefruit, mijn neuroloog heeft dit bevestigt.

Het innemen van medicijnen kan het best gebeuren met een glas water in plaats van met een glas sap. Het sap kan namelijk de medicatie behoorlijk beïnvloeden. Uit een Canadees onderzoek blijkt dat de werking van bepaalde medicijnen beïnvloed wordt door het innemen van medicijnen met sap. Zo kan grapefruitsap de werking van medicatie sterk verhogen of verlagen.

Bron: nu.nl
geplaatst op 22-8-2008

Met vriendelijke groet,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 12:55 am 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Grapefruit sap heeft veel interacties met allerlei geneesmiddelen, maar ik heb geen interactie met levodopa gevonden. Rob, zou jij nog die versie van Nu.nl kunnen vinden voor me, want ook daar kon ik dit niet vinden.

Overigens vond ik nog een interactie tussen levodopa en vitamine B6, dit voor de vitaminefreaks onder ons.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 10:27 am 
Offline

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 10:39 am
Berichten: 152
Woonplaats: Rijswijk zh
Beste Koos,

V.w.b. het artikel over de interactie van grapefruit op de Parkinson
medicatie, heb ik de redactie van Nu.nl verzocht om een kopie van dit
artikel. (deze kan ik ook niet meer terugvinden)
Overigens heb ik de volledige versie van dit artikel naar PPV gezonden,
blijkbaar hebben zij hier niets mee gedaan.

Graag ontvang ik van u de tekst aangaande de interactie tussen Levodopa en B6, ik heb wel wat algemene info. aangetroffen, w.o.
Vitamine B6
Vitamine B6 (pyridoxine) maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines te bestaan. B-vitamines zijn wateroplosbare vitamines. Vitamine B6 (pyridoxine) is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Vitamine B6 zorgt verder voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Met vriendelijke groet,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 16, 2008 4:41 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Vitamine B6 heet op zijn zondags pyridoxine.
Als je bij Google intikt:
pyridoxine levodopa
krijg je een heleboel informatie. Uit die informatie blijkt overigens ook dat carbidopa, dat samen met levodopa een bestanddeel van sinemet is, het nadelige effect van pyridoxine op levodopa weer ongedaan maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 12:10 am 
Offline

Geregistreerd: wo aug 27, 2008 3:44 pm
Berichten: 3
Hallo Koos en Rob

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het vorige forum heeft er voor gezorgd dat het lang duurde voordat ik mijn neus liet zien. Het is gewoon jammer als mantelzorgers dreigen een veeg uit de pan te krijgen omdat ze niet op de hoogte zijn van alle klinische gegevens van de Z.V.P. Ook is het onterecht als mensen die serieus en soms professioneel ingaan op nijpende kwesties gepakt worden op vormfouten. Maar fijn dat er nog een forum is.
Om even terug tekomen op het onderwerp: ik had inderdaad begrepen dat levodopa een concurentiestrijd moet leveren tegen het eiwit in het voedsel. En ook dat er in het sap van een verse crâpefruit enzymen zitten die eiwit afbreken. Crâpefruit zou dus door het bovengenoemde een aandeel hebben in de concurentiestrijd en het effect van de medicatie verhogen. Het bericht dat ik gelezen heb gaat over een verlaging. Het stofje werd bij name genoemd maar ik was te bezig om het even vast te leggen.
Ik vind het belangrijk omdat het innemen van de medicatie met water op de nuchtere maag niet erg gunstig is voor mensen met maagproblemen zoals mijn man. Ik ben dus op zoek naar een bodem.
Overigens vind ik de diskussie over vitamine B6 erg interessant maar leg dit even terzijde. Jullie inbreng stel ik erg op prijs.

Met veel groeten: Bea.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 9:32 am 
Offline

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 10:39 am
Berichten: 152
Woonplaats: Rijswijk zh
Beste Bea,

Toch nog een laatste opmerking.
Ondanks dat ik geen maagproblemen heb gebruik ik reeds enige jaren
Ranitidine 150 mg 1x per dag ('s morgens)

Een stuk uit de bijsluiter,
Als u langdurig maagbeschadigende middelen moet gebruiken, kan uw
arts u gedurende lange tijd ranitidine voorschrijven. U voorkomt dan dat
er zweren ontstaan. U merkt in dat geval niet dat het middel werkt. Toch
is het belangrijk om ranitidine consequent te gebruiken om het ontstaan
van een zweer te voorkomen.

http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst

Veel sterkte,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 12:32 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Maagbeschermende middelen zijn vooral nodig bij gebruik van prednison of van NSAID's zoals naproxen, diclofenac enz, die overigens gek genoeg ook zonder recept te krijgen zijn.
Als je maagbeschermers nodig hebt, is Zantac (ranitidine) niet bepaald de beste, beter kun je dan een PPI nemen,, zoals (es)omeprazol, pantoprazol, lansprazol.
Bij middelen als levodopa, en andere parkinsonmiddelen is dit echter niet nodig. Misselijkheid tgv parkinsonmiddelen is het best te bestrijden met domperidon of motilium (NIET met primperan of metoclopramide!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 2:39 pm 
Offline

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 10:39 am
Berichten: 152
Woonplaats: Rijswijk zh
Beste Koos,

Daar ik geen medische kennis heb, heb ik e.e.a. uitgezocht.
Dit is voor mij de enige wijze om er iets van te begrijpen, waarschijnlijk
ook voor lotgenoten.

Naproxen is in de apotheek verkrijgbaar onder de merknamen Aleve Classic, Aleve Feminax, Naprovite en als het merkloze Naproxen, Naproxenum en Naproxennatrium.
Naproxen behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers of NSAID's worden genoemd. Naproxen werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Diclofenac behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers worden genoemd. Ook komt u ze tegen onder de naam NSAID's. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Pantoprazol behoort tot de groep protonpompremmers. Het vermindert de aanmaak van zuur in de maag. Artsen schrijven het voor bij brandend maagzuur, maag- en darmzweer en het syndroom van Zollinger-Ellison

Lansoprazol behoort tot de groep protonpompremmers. Het vermindert de aanmaak van zuur in de maag. Artsen schrijven het voor bij brandend maagzuur, maag- en darmzweer en het Syndroom van Zollinger-Ellison

Motilium (werkzamestof Domperidon) stimuleert de bewegingen van de maag en het eerste deel van de darmen en versnelt de passage van voedsel van de maag naar de darmen.
Het is te gebruiken bij misselijkheid en braken, maagpijn met misselijkheid en een opgeblazen gevoel en bij brandend maagzuur.

Mijn conclusie
De klachten die Pantoprazol of Lansprazol bestrijden heb ik niet.
De klachten die Motilium bestrijden heb ik niet.

Eerder heb ik mijn neuroloog al gevraagd of ik kon stoppen met
Ranitidine, dit vond hij niet verstandig.
Nu de optie voor een DuoDopa-pompje openstaat laat ik e.e.a. nog
even op zijn beloop.

Graag uw commentaar,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 17, 2008 6:30 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Beste Rob, voor welke klachten gebruik je ranitidine?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Ranitidine
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 9:50 am 
Offline

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 10:39 am
Berichten: 152
Woonplaats: Rijswijk zh
Beste Koos,

Ranitidine is voorgeschreven 'ter voorkoming van' er is dus geen
sprake geweest van klachten.
De reden is het feit dat ik al 16 jaar orale medicatie gebruik.

Met vriendelijke groet,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 18, 2008 12:32 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Is nieuw voor mij, zijn er meer mensen die maagbeschermers slikken ivm anti-parkinsonmiddelen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2008 11:05 am 
Offline

Geregistreerd: wo aug 27, 2008 3:44 pm
Berichten: 3
Hallo Koos

Mijn man heeft achtereenvolgens sifrol permax en requip gebruikt en had daarbij continu maagproblemen. Domperidon mocht niet baten.
Inmiddels is gebleken dat hij geen van de dopamine-agonisten kan verdragen. Ontstekingen hallucinaties delier. Ook de domperidon is door de neuroloog afgebouwd.
Momenteel krijgt hij alleen nog maar sinemet (+comtan) en als de maag opspeelt omeprazol.
We proberen met appel of pruimenmoes de maag te ontzien. Maar misschien is het beter om zoals Rob preventief gebruik te maken van medicatie.

groeten Bea


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2008 12:22 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Je kunt ook overwegen om eens bloedonderzoek naar een bacterie die maagproblemen veroorzaakt te laten doen ("helicobacter pylori") of eens in de maag te laten kijken met een scopie.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling