Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 10:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 7:42 pm 
Offline

Geregistreerd: za jun 13, 2009 10:47 am
Berichten: 22
Woonplaats: Capelle ad Yssel
beste John,

Ik ben sinds kort ook met levodopa/carbidopa begonnen en het bleek erg goed aan te slaan, zo goed dat bij het opbouwen al een 2e tbl van 62,5mg teveel was. Ik gebruik ook12mg requip; na contact met mijn neuroloog(na second opinion de 2e, want de eerste vond me nog niet slecht genoeg voor dopa) ben ik voorlopig op 3dd een half tbl. Het kan dus al met en hele kleine dosering. Ik ben er erg blij mee, want juist in de vroege fase ben je nog in voldoende conditie op het op peil te houden en ben je eenmaal "echt" aan slechter worden, dan is de verbetering waarschijnlijk naar verhouding minder.
Succes,

Louise


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 8:42 pm 
Offline

Geregistreerd: wo dec 16, 2009 1:20 pm
Berichten: 5
beste Louise en Koos
bedankt voor jullie reactie ,op het voorlichtingsblad van sinemet spreken ze over bijwerkingen als hartkloppingen hallucinaties slapeloosheid ed ,omdst ik er nog niet zo in thuis ben zegt mijn gevoel is het middel niet erger dan de kwaal ,maar ik denk eigenlijk nog dat ik gezond ben maar krijg wel steeds meer last van de zvp en ben ik het aan het accepteren

Groet John


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 12:23 am 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
De bijsluiter is dikwijls vooral een verzekeringstechnisch document: de fabrikant probeert zich in te dekken voor van alles en nog wat.
Niet iedere patient krijgt alle bijwerkingen, de meeste mensen hebben alleen voorbiijgaande bijwerkingen in het begin van de behandeling. Helaas geldt dit niet voor Sinemet, mensen met een gevorderde zvP worden gevoeliger voor sommige van de bijwerkingen van levodopa.
Dat geldt voor de hallucinaties, waar mensen met een gevorderde Parkinson gevoeliger voor zijn dan de beginner.
Hartkloppingen komen volgens de bijsluiter vooral voor bij mensen met tevoren al bestaande hartritmestoornissen.
Slaapstoornissen komen veel voor bij de zvP, zowel in het begin- als in het eindstadium. Er zijn allerlei oorzaken voor: veel moeten plassen, moeilijk kunnen omdraaien, stoornis van de REM slaap. Sommige van deze worden beter, andere erger , nog weer andere reageren nauwelijks op levodopa/
Overigens verdraag je Requip kennelijk wel goed. Requip zal bij de meeste mensn meer bijwerkingen veroorzaken dan Sinemet. Dus als je Requip goed verdroeg, zul je levodopa ook wel goed verdragen.

Er is één nadeel verbonden aan levodopa vergeleken met Requip: in een gevorderd stadium zijn er steeds minder cellen in de substantia nigra om het geleidelijk aan af te geven (te bufferen) ; daardoor gaat de beschikbaarheid van levodopa varieren, waardoor on fasen (weinig parkinsonverschijnselen en veel onwillekeurige bewegingen) afwisselen met off fasen, waarin de medicatie het niet doet. Dat nadeel maakt dat het toch zinvol is om zowel levodopa als een middel als Requip (dopamine-agonist) voor tae schrijven als de patient dat verdraagt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 19, 2010 10:37 am 
Offline

Geregistreerd: do jan 14, 2010 11:57 pm
Berichten: 14
Hoi,

Ik slik (onder andere) 3x per dag sinemet CR 125. Dit ging ik vorige week ophalen bij de apotheek. De apotheker vroeg mij of ik de volgende keer MEDISCH NOODZAKELIJK op het recept wil laten zetten door de neuroloog of door de huisarts. Dat zal op zich geen probleem zijn. Laat ik MEDISCH NOODZAKELIJK er niet op zetten dan wil de leverancier het vervangen door een goedkopere variant. Mijn vraag: Hebben meer mensen deze ervaring? Vraag 2: Is het alternatief voor Sinemet CR 125 net zo goed? Het gaat dan om pillen met levodopa/carbidopa (100/25 mg)
Heeft iemand ervaring met de overgang van sinemet naar die goedkopere variant?

Groeten Ton


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2010 2:20 am 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Sinemet bevat levodopa 100 mg en carbidopa 25 mg. De werkzame stof is dus geheel gelijk.
Nu zou het nog kunnen dat de fabrikant een heel bijzondere formule had gevonden voor de vertraagde afgifte (= controlled release, CR). Maar zo bijzonder is dat bij Sinemet nou ook weer niet. Ik zou dus geen bezwaar maken als bij mij Sinemet CR vervangen werd door levodopa/carbidopa CR.
Maar ja, ik heb al Madopar HBS.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Sinemet CR
BerichtGeplaatst: do maart 04, 2010 6:32 am 
Offline

Geregistreerd: do sep 04, 2008 12:06 pm
Berichten: 47
Omdat ik in de ochtend met opstaan last heb van stijfheid heeft neuroloog de Sinemet veranderd.
Was : 5x Sinemet 100/25 ( 1 tabl in de nacht )
Nu : 3x Sinemet + l Sinemet Retard voor het naar bed gaan.

Ik heb sindsdien last van hoofdpijn.
Is dit een een teken van te veel/ te weinig medicatie, of moet het lichaam na 2 weken nog aan de wisseling wennen.???
Monique v.W


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 22, 2010 5:04 pm 
Offline

Geregistreerd: wo nov 25, 2009 12:58 pm
Berichten: 53
Dag Koos,

Ben ik bij jou aan het juiste adres voor het hieronder staande?

Heb jij enig idee waarom de heren fabrikanten Pharmacy in een pil die ik moet gebruiken lactose toevoegen terwijl ik lactose intolerant ben?

Dit (levodopa/carbi) is het zoveelste pilletje dat ik uitprobeer om me beter te voelen en weer kelder ik, verga ik van de buikpijn, voel mij beroerd, door krachtverlies in mijn benen lig ik weer op de grond, kan ik niet naar buiten toe om te wandelen, uit verwensingen richting de fabrikanten, enz. enz. enz.

Ik gebruik 2 Kerutabs op 1 levodopa/carbi pil. Om mijn darmen in toom te houden gebruik ik afhankelijk van de krampen (het zijn gewoon luchtbellen die vrijkomen, crue gezegd: een koe is er jaloers op) 2 paracetamol zetpillen p.d. Ik denk dat de tremors voortkomen uit bowel movement (Ik kan even niet op het nederlandse woord komen maar het moet mij van het hart.)

Alvast dank voor het delen van jouw kennis, het knapzakje.

Groet,

Aimable,
a.k.a. Peggy-Ann Bendter


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 22, 2010 11:16 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Nee dat weet ik ook niet.
De meeste mensen die lactose intolerant zijn, hebben van de geringe hoeveelheden in medicijnen geen last. (Dat ligt anders bij mensen met de zeldzame ziekte galactosemie, voor wie melksuiker een vergif is.

Obstipatie komt ert veel voor bij de zvP. Zouden je buikproblemen daar niet mee te maken kunnen hebben?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 23, 2010 9:03 am 
Offline

Geregistreerd: wo nov 25, 2009 12:58 pm
Berichten: 53
Goedemorgen Koos,

Je bent een fantastische engel. Dank je wel! Ik neem dit gegeven mee bij mijn volgende bezoek aan de neuroloog.

Ik verliet met mijn moeder Suriname toen ik 9 jaar oud was voor een nieuw en beter leven zogezegd in The States. Ik heb vanaf mijn 12e zoveel buikpijn maar toen begon de menstruatie dus ik schreef het daar aan toe. Mijn tante bracht mij toen naar de huisarts. Ik kreeg een injectie van het een of ander. Het hielp niet echt veel. Ik crepeerde van de buikpijn en was vaak thuis tijdens mijn periode, ik was misselijk en duizelig, kon niet lopen tijdens de menstuatie, menstrueerde heel zwaar. In New York gebruikte ik niet zoveel melk.

Toen ik 16 jaar oud was kwam ik naar Nederland. De buikpijn bleef vervelend. Hier ben ik echt melk gaan gebruiken. Toen ik obstipatie klachten kreeg stapte ik naar de huisarts die mij hielp met allerlei middeltjes. Ik weet niet anders dan dat ik buikpijn heb en dat ik zelfs een keer ben flauwgevallen bij het gebruik van sennablad vanwege obstipatieklachten.

Nogmaals dank en een warme brassa en wan switi bossi.

Groet,
Aimable
a.k.a. Peggy-Ann Bendter


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 23, 2010 4:36 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Obstipatie, slaapproblemen en verminderde reuk zijn drie verschijnselen van de ziekte van Parkinson die aan de slechtere motoriek vooraf kunnen gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 23, 2010 7:38 pm 
Offline

Geregistreerd: wo nov 25, 2009 12:58 pm
Berichten: 53
Dag Koos,

Dat klopt ook. Ik heb op dit moment een zwaar gevoel op mijn borst, alsof ik een marathon heb gelopen, gewoon weer gasbellen die vrij komen.

Dank je wel, gudu.

Aimable
a.k.a. you know who


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 02, 2010 9:18 am 
Offline

Geregistreerd: wo jul 01, 2009 8:28 am
Berichten: 56
Woonplaats: oosterhout nbr
Hoi,

Sinds twee weken gebruik ik sinemet 25 mg.eerst 3 halve tabletjes per dag,
en nu 2 hele per dag,maar ik merk nu al dat ik weer s'morgens na het innemen
misselijk word.
Zou ik ook bij deze van te voren domperidon kunnen innemen?
Verder merk ik wel dat het iets beter met me gaat.

groetjes Jackie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 11:28 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Ja hoor je kunt best domperidon innemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: bijwerking Prolopa
BerichtGeplaatst: za jun 12, 2010 12:24 pm 
Offline

Geregistreerd: za jun 12, 2010 12:13 pm
Berichten: 1
dag allemaal,

in naam van mijn vader heb ik het volgende vraagje:

weet iemand of diaree een bijwerking is van Prlopa 250. Hij neemt dit madicament nu 3x per dag sinds 2 weken.
Indien ja, wat kan hij doen?

Merci!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bijwerking Prolopa
BerichtGeplaatst: za jun 12, 2010 4:14 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Hoewel de meeste parkinsonpatienten last hebben van obstipatie, staat in sommige bijsluiters van levodopa (=Prolopa) ook diarree vermeld, vooral als dit gecombineerd wordt met entocapone (comtan; stalevo).

Dat brengt de volgende vragen naar boven:
1. Kan het "paradoxale" diarree zijn? Dat wil zeggen dat er een grote harde bonk ontlasting zit, waardoor alleen nog dunne ontlasting er langs gaat. In dat geval moet je laxeren, ook al klinkt dat gek.
2. Gebruikt je vader nog andere medicijnen?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling