Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do jul 24, 2014 11:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 04, 2009 4:16 pm 

Je had toch wel een moeilijk mengsel van geneesmiddelen, die elkaar gedeeltelijk vrolijk tegenwerkten.
Het is dus vrij logisch dat verandering het leven eerst moeilijker maakt, voordat je er profijt van hebt.
Sterkte!

Profiel  

Berichttitel: Gebruik Sinemet
BerichtGeplaatst: do maart 12, 2009 3:13 pm 

[i]Van mijn neuroloog kreeg ik het advies sinemet ten minste 1 uur voor of 2 uur na het eten in te nemen. Daar de werking van dit medicijn sterk door eiwitten negatief wordt beïnvloed.
In de bijsluiter vind ik hierover niets terug.
In hoeverre klopt hetgeen mijn neuroloog zegt?[/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 12, 2009 5:12 pm 

Klopt. Kreeg van mijn neuroloog een foldertje: Levodopa en voeding.
Alleen staat daarin een uur voor of een uur na de maaltijd innemen. Vooral het aanbod van eiwitten in de maaltijd kan de opname van levodopa namelijk negatief beinvloeden dus ook niet de sinemet met melk innemen want daarin zitten eiwitten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 12, 2009 6:44 pm 

http://www.parkinson-vereniging.nl/medi ... mpleet.pdf
zie bladzijde 8

Profiel  

Berichttitel: Gebruik Sinemet
BerichtGeplaatst: vr maart 13, 2009 1:59 pm 

[i]Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben hiermee goed geholpen[/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 11:54 pm 

Sinds donderdag gebruik ik ook Sinemet (de eerste twee weken drie maal daags 50/12,5 en daarna 100/25). Sinemet heeft een Tmax van 10 - 30 min en een halveringstijd T1/2 van 2 - 4 uur. Ik verwacht daarom dat niet alleen het voor of na het eten innemen van belang is, maar ook de verdeling over de dag. Zijn er gebruikers die hiermee ervaring hebben?

Omdat dit mijn eerste reactie op het forum is, ook iets over mijzelf:
Ik ben 59 jaar en weet sinds bijna 5 jaar dat ik Parkinson heb. Het laatste half jaar heb Requip Modutab (14mg per dag) gebruikt, Dat was een hele vooruitgang tov een jaar drie maal daags vier mg. Ik heb mij in september 2007 voor het eerst ziek gemeld (toen 25%) en werk nu nog met veel plezier ca 25 uur per week (63%).

Groet, Robert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2009 10:53 pm 

Dat klopt inderdaad; levodopa heeft maar een korte halfwaardetijd in het bloed.
Het wordt in het begin van de ziekte echter opgenomen door de hersencellen van de substantia nigra (zwarte kern) en daar omgezet in dopamine. Deze hersencellen geven gedoseerd dopamine (af in het Striatum), ze fungeren als het ware als een soort buffer.

Naarmate de ziekte van Parkinson voortschrijdt, zijn er steeds minder cellen in de substantia nigra over om de levodopa te "bufferen". Je krijgt daardoor (na gemiddeld een jaar of wat) "on - off" fenomenen: als je "on" bent heb je weinig last van de Parkinson, maar wel bijwerkingen van de levodopa (onwillekeurige bewegingen; dyskinesieën); terwijl je, als de levodopa is uitgewerkt, veel last hebt van de Parkinson maar geen dyskinesieën vertoont.
In die fase wordt het steeds belangrijker de levodopa goed te spreiden, bijvoorbeeld elke 3 uur; tegenwoordig krijgen sommigen een slangetje naar de twaalfvingerige darm (duodenum) waar dan heel geleidelijk aan een halfvloeibaar levodopapreparaat (duodopa) door wordt gegeven.

Profiel  

Berichttitel: nachtelijk beven
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2009 11:41 am 

Vijf jaar geleden is bij mij Parkinson geconstateerd. De klachten zijn hoofdzakelijk tremoren aan de rechterzijde van mijn lijf. Sinds half februari 2009 gebruik ik medicijnen: levodopa-carbidopa.

Bij het in bed gaan liggen gaat mijn hele lijf trillen/kloppen. Dit belemmert ernstig mijn nachtrust omdat het vaak de hele nacht doorgaat. Deze klachten heb ik sinds een half jaar, dus ook al vóór mijn medicijngebruik.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2009 6:37 pm 

Je zou je neuroloog kunnen vragen of hij medicatie wil voorschrijven die langer werkt, zodat je de ochtend er mee haalt.

Profiel  

Berichttitel: medicijnen
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2009 11:49 pm 

Hallo
Een vraag over levodopa ik was deze week bij de
neuroloog en die schreef mij voor om die levodopa (125) 3½xdaags
die ik nu gebruik ) te vervangen
voor stalevo (150 mg./37,5 mg/200 mg.zo staat het op de doos)4xdaags
omdat die levodopa nu niet lang genoeg meer werkt en gebruik ook nog 3xdaags 8á9keer sifrol is dat verstandig ik heb nu levodopa al zon
4½jaar ze zij (neuroloog) dat stalevo een exstra bescherm laag of zo heeft wie weet daar iets van of herkent dit . Werk ook nog voor 100% wel met moeite maar toch .
Gr. hans g.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 4:16 pm 

Stalevo bevat naast levodopa en carbidopa (de combinatie van sinemet) ook Comtan (entacapone), dat de afbraak van levodopa remt. Daardoor komt er meer en langer levodopa ter beschikking van de hersenen.
Je kunt dus baat hebben bij Stalevo als de levodopa te kort of te weinig werkzaam is.

Tegenwoordig geloven de toonaangevende neurologen niet meer dat je zuinig moet zijn met levodopa: je moet zoveel nemen als je nodig hebt en kunt verdragen. Er is geen reden om het niet met Stalevo te proberen, zeker als je wilt blijven werken maar dat meer moeite kost.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2009 4:39 pm 

Bedankt Koos dat geeft me wat meer rust want als je die bijsluiters leest
dan weet je het zelf niet meer,ben nogal bang voor die bijwerkingen. En ik moet nog wel werken om nog een goed belegde boterham te hebben .
groetjes Hans g.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 08, 2009 1:13 pm 

Hallo allemaal,

Sinds 8 jaar heeft mijn vader Parkinson. Het gaat de laatste tijd helaas wat minder. Nu heb ik een paar vragen aan jullie en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Mijn vader heeft snachts hele erge last van krampen in zijn kuiten (hierdoor al weken niet kunnen slapen), gister onze neuroloog gesproken en die zegt dat er misschien een madopar 125 bij moet (hij, neuroloog, weet het ook niet meer), maar ik las gister in de Papaver dat die krampen waarschijnlijk te maken hebben met het teveel slikken van medicatie. Wat is jullie mening/ervaring hierover? En wat kan ik eraan doen?

Mijn vader drinkt ook elke avond een glaasje wijn of jenever? Heeft dit volgens jullie invloed op de medicatie?

Ook neemt hij zijn medicatie nog weleens een kwartiertje eerder of later in, heeft dit bij jullie grote invloed op de Parkinson?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten,
Martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 08, 2009 4:12 pm 
bericht verwijderd

Laatst bijgewerkt door Janneke op vr jul 31, 2009 1:04 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 08, 2009 4:13 pm 

Dag Martijn,
Kramptoestanden ("dystonie") kunnen zowel bij een teveel als bij een te weinig aan Madopar voorkomen. Als ze 's nachts voorkomen, is het niet logisch om aan teveel medicatie te denken, en ligt het voor de hand om te proberen of het beter gaat als er voor het slapen gaan extra Madopar (eventyeel Madopar HBS; dat werkt wat langer) in te nemen.

Een glaasje wijn of jenever kan geen kwaad volgens mij.

Of je vader er last van krijgt als hij de medicijnen vroeger of later inneemt, voelt hij zelf het beste. Het hangt er een beetje van af hoe ver de ziekte is voortgeschreden of hij dit merkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]