Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu za apr 20, 2024 2:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: zo sep 26, 2010 5:32 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jun 14, 2010 1:21 am
Berichten: 45
Ik ben benieuwd hoe vaak jullie een consult bij een neuroloog hebben. Zelf ga ik ieder half jaar, maar ik zit er nu meer over te denken om te gaan als ik voel dat ik het nodig heb. Ook zit ik te denken om naar een andere neuroloog om te kijken omdat mijn huidige neuroloog een typisch stadsmens is en ik van het platteland kom. Er zijn dan dingen die wij, jammer genoeg, niet van elkaar begrijpen kunnen.
Hoe zien jullie tegen zoiets aan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: zo sep 26, 2010 6:58 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 14, 2010 12:21 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Asten
Hallo Aafje
Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik denk dat de consulten bij de neuroloog sterk afhankelijk zijn van hoe dat de patient zich voelt .Ook speelt mee hoe jouw reactie is op bv nieuwe medicijnen . Ikzelf heb begin sept Sinemet voorgeschreven gekregen en moet nu op 4 okt al weer terug komen bij mijn neuroloog, Die wil dan weten of het werkt en of het genoeg is.

m vr gr Martien


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 9:11 am 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Aafje,

Hoe vaak een Parkinson patient zijn neuroloog bezoekt is afhankelijk van een aantal factoren:
in welke stadium zit de patient, welke medicatie gebruikt hij/zij, wat zijn de symptomen,
hoe is de thuis (opvang) situatie, hoe reageert de patient op de medicatie? etc..

Tevens dient een patient rekening te houden met het feit dat de neuroloog het behandelplan
moet opstellen op[b] basis [/b]van wat de patient hem verteld.

De patient moet wel vertrouwen hebben in de neuroloog, als dat niet het geval is dient hij/zij
dit aan te geven en eventueel in overleg met de huidige neuroloog, een andere te zoeken.

Veel sterkte,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: wo sep 29, 2010 4:25 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 01, 2008 7:43 pm
Berichten: 218
Woonplaats: Zuid Holland
Hallo Aafje,
ik begrijp dat het niet zo klikt tussen jou en je neuroloog.
Dat is vervelend, ik heb dat nml ook.
Mijn "geluk" is dat ik toch elk jaar een andere assistent krijg, zo gaat dat in een academisch ziekenhuis.
Aan de andere kant, je medicijnen werken op het platteland toch niet anders als in de grote stad?
De neuroloog is een vakkundig hulpmiddel, maar je moet jezelf eigenlijk verdiepen in de medicijnen die er voor jou voorhanden zijn.
Omdat elke P. patient anders is en anders reageert op elk medicijn, is er maar een iemand die precies weet wat en hoeveel medicatie hij/zij moet gebruiken: de patient zelf.
Nu is het natuurlijk wel zo dat de ene patient moeilijker te behandelen is als de ander.
Maar een neuroloog gaat ook gewoon uit van een bepaald protocol. Deze zijn op het internet te vinden.(wel goed zoeken, heb het ook niet voorradig)
Ik persoonlijk vind het dus niet zo belangrijk wat voor behandelend arts ik heb, voel zelf wel of ik moet meerderen.
Aan de andere kant begrijp ik dat jij je beter voelt bij een neuroloog die je begrijpt.
Dan moet je dus overstappen naar een ander ziekenhuis, daar is niks mis mee.
Dat zal niemand je kwalijk nemen.
Er is maar een iemand belangrijk in dit hele parkinson proces en dat ben jijzelf.
Jij moet je goed voelen en vertrouwen hebben in de behandeling.
Wat dat aangaat ben ik het wel eens met de laatste zinnen van Rob.
Succes !!
Nico


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: do sep 30, 2010 9:34 am 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Nico,

Met alle respect voor de keuze's die je maakt, maar er zijn echter delen in je tekst die je
anders zou kunnen omschrijven. Ik bedoel hiermee;

"De neuroloog is een vakkundig hulpmiddel, maar je moet jezelf eigenlijk verdiepen in de
medicijnen die er voor jou voorhanden zijn." Om iets van Parkinson en de daarbij behorende
medicatie te begrijpen is een aanzienlijke medische kennis nodig. Hoe kan een patient
zelf achterhalen welke medicijnen er voor hem/haar voorhanden zijn? En hoe moet hij dan
de dosering zelf bepalen?

"Maar een neuroloog gaat ook gewoon uit van een bepaald protocol" Was het maar zo simpel.
Waarschijnlijk bedoel je hier de richtlijnen mee, deze tref je op het internet aan bij, richtlijnen
voor de neuroloog.

Ik hoop dat je begrip hebt voor mijn opmerkingen.
Met vriendelijke groet,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: do sep 30, 2010 9:53 am 
Offline

Geregistreerd: di apr 01, 2008 7:43 pm
Berichten: 218
Woonplaats: Zuid Holland
Beste Rob,

natuurlijk heb ik dat.

Mijn inziens kan iedereen achterhalen welke medicijnen er voor handen zijn.
Kwestie van goed zoeken en lezen.
En als je iets niet begrijpt, vraag je dat bijvoorbeeld hier op dit forum.
Koos heeft meerdere keren zeer begrijpelijke stukjes geschreven en ook jij probeert vaak mede patienten te helpen.
Hoeveel je moet gaan gebruiken en hoe snel je mag/moet ophogen, daar is een neuroloog uitermate geschikt voor.
Je zult begrijpen, ik heb het wel over de makkelijke/normale patienten. Maar dat is de grootste groep.

Ik probeer mensen duidelijk te maken dat ze zelf actief bezig moeten zijn met hun ziekte en niet alles maar klakkeloos aannemen wat de behandelend arts zegt.

Groeten, Nico


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: do sep 30, 2010 12:34 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Nico,

Oke, ik heb het begrepen.

Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Consult neuroloog
BerichtGeplaatst: vr okt 01, 2010 9:07 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jun 14, 2010 1:21 am
Berichten: 45
Dank voor alle reacties. Het is dus toch niet zo vreemd hoe ik er over denk. Dus toch maar naar een nieuwe neuroloog rondkijken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 152 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling