Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu vr maart 29, 2024 11:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Medikatie
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 9:12 am 
Offline

Geregistreerd: do jan 27, 2011 8:33 am
Berichten: 5
Reeds 15 jaar heb ik parkinson(isme). Het begon met slepende voeten, grote teen die krampachtig omhoog stond, onleesbaar schrijven, enz.. Demedikatie heeft tot voor enkele maanden verbetering en stabiliteit gebracht:prolopa 125mg (3/dag), eldepril 10mg (1/dag), comtan (3/dag), requip 5, later 7mg (3/dag). Na 15 jaar kwam redelijk snel dramatische verslechtering van de toestand. Freezen en trappelen in soms erge vorm. Nieuwe medikatie met uitstekend resultaat: stalevo 50mg(3/dag),azilect 1mg(1/dag),mirapexin3,15mg(1/dag). De oorzaak van het freezen en trappelen blijkt de levodopa te zijn (prolopa en stalevo). 100mg was plots te veel. Nu blijven freezen en trappelen weg met 50mg. Proef gedaan met 150mg en na een uurtje bleef ik aan de grond plakken. Dus levodopa kan in verkeerde dosis de symtomen verergeren (staat ookin de bijsluiter vermeld).


Laatst bijgewerkt door markgon op do jan 27, 2011 2:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Medikatie
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 11:07 am 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Markgon,

Correct, een verkeerde dosering levodopa (bijvoorbeeld Stalevo en Madopar) kan vervelende bijwerkingen hebben.
Teveel Levodopa kan buikpijn en dyskenesien veroorzaken, met freezing heb ik geen ervaring.
Gebruikt u medicatie met vertraagde afgifte?
Parkinsonisme is een vezamelnaam voor verschillende Parkinson verschijnselen.

Veel sterkte,
Rob (17 jaar ervaring)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Medikatie
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 2:26 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 27, 2011 8:33 am
Berichten: 5
Dag Rob,

Tot voor kort en met uitstekend resultaat nam ik 's morgens prolopa oplosbaar 125 (versnelde werking), eldepryl, comtan, requip. 's Middags en 's avonds prolopa halve tablet 250 , requip, comtan. Na de dramatische verslechtering van mijn toestand, neem ik als proefperiode stalevo 50, azilect en mirapexin.Als ik het goed voor heb zit daar geen versnelde werking bij. Ik stel me wel vragen bij de medikatie levodopa. Dit wordt omgezet in dopamine. Iets teveel van dit goedje versterkt de parkinson verschijnselen die het zou moeten bestrijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Medikatie
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 5:37 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 27, 2011 8:33 am
Berichten: 5
Interessante ,maar ook angstwekkende reaktie op medikatie meegemaakt. Neuroloog gaf opdracht te eksperimenteren met dosis en frekwentie van stalevo. Met 3/dag prolopa 125 kreeg ik namelijk na 15 jaar plots erge freezing en trappelen. Dit beterde met 3/dag stalevo 50. één maal nam ik stalevo 150 met het gevolg dat ik 4 uur lang verschrikkelijk trappelde en aan de grond bleef plakken. Hallucinant hoe een beetje chemie kan ingrijpen. Nu heb ik blijkbaar stalevo 50(levodopa) nodig om kramp in voet en teen tegen te gaan, maar dit verwekt freezing en trappelen. Ik zal verder proberen met 2/dag of 1/dag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Medikatie
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 6:07 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Markgon,

Heb je weleens een Meerwaldt kaart bijgehouden?
Wellicht dat je neuroloog hiermee de medicatie beter kan instellen.

Veel sterkte,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Medikatie
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 12:24 am 
Offline

Geregistreerd: do jan 27, 2011 8:33 am
Berichten: 5
Nee, Rob,deze meerwaldtkaart heb ik niet. Maar telkens ik afspraak met de neuroloog heb, schrijf ik (met de PC want schrijven lukt niet meer) een verslag van mijn toestand dag na dag.
Blijkbaar heeft hij daar voldoende aan. Ik vind zijn benadering, nml. dat ik met levodopa zelf mag eksperimenteren, nog best van al. Tenslotte ben ik zelf (wel onder begeleiding en opvolging) best geplaatst om subtile veranderingen te ondervinden en mijn medikatie aan te passen. Dit is zeker geen algemene regel die voor elke patient opgaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Medikatie
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 9:01 am 
Offline

Geregistreerd: do jan 27, 2011 8:33 am
Berichten: 5
Resultaat van eksperimenteren met hoeveelheid levodopa (stalevo): 's morgens de voorgeschreven dosis azilect en mirapexine, die werken 24 uur, en voor het slapen gaan 50 mg stalevo. Dus de hoeveelheid levodopa is zeer beperkt. Na een tweetal weken op dit schema voel ik me uitstekend (voor zover "uitstekend" toepasselijk is op parkinson.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling