Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do apr 25, 2024 5:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 3:28 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Daarom voelt het goed om naar muziek te luisteren
PSYCHOLOGIE | Geschreven door Caroline Hoek | 10 januari 2011 om 16:10 uur

• 13Share
Mooie muziek zorgt ervoor dat ons brein het chemische goedje dopamine gaat aanmaken en dat stofje zorgt er vervolgens weer voor dat wij ons een stuk beter voelen. Dat blijkt uit onderzoek. Dopamine komt ook vrij wanneer we eten, drugs gebruiken of een hoop geld ontvangen. In het geval van muziek wordt de productie van dopamine maar liefst negen procent hoger dan normaal.
Het is voor het eerst dat wetenschappers uitzoeken welke biologische gevolgen het luisteren naar muziek heeft. De studie verklaart waarom mensen zoveel plezier halen uit het luisteren naar de radio en cd’s. Blijkbaar is er een connectie tussen muziek en het biologische systeem dat ons beloont.
WIST U DAT…
…de gevel van een eeuwenoude Italiaanse kerk vol muziek zit?
Experiment
De onderzoekers scanden de hersenen van achttien proefpersonen gedurende twee experimenten. In het eerste experiment luisterden de proefpersonen naar muziek die ze heel mooi vonden en in de tweede test kregen ze muziek te horen waar ze niet zo lovend over waren. De onderzoekers maakten zowel PET-scans als MRI-scans.
Kippenvel
Uit de scans blijkt dat het brein meer dopamine aanmaakt wanneer het naar muziek luistert die het mooi vindt. Wanneer de proefpersonen letterlijk kippenvel kregen van de muziek was de hoeveelheid vrijgekomen dopamine het grootst.
Om het onderzoek zo betrouwbaar mogelijk te maken, verzamelden de onderzoekers alleen maar mensen die kippenvel van muziek kregen. De muziek waar de proefpersonen naar luisterden, had bovendien geen tekst zodat de wetenschappers zeker wisten dat de muziek en niet de woorden mensen raakten

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 9:34 pm 
Offline

Geregistreerd: zo jun 13, 2010 10:04 pm
Berichten: 24
Dit gaat weer nergens over. Een experimentje onder 18 proefpersonen heeft geen enkele statistische waarde en het is onzin om daar conclusies aan te verbinden. Dit lijkt me meer een leuk en zeer kostbaar studentenprojectje. Overigens, voor de effectmeting van die grote som geld wil ik best proefpersoon zijn.

En nee, ik wist niet dat Italianen muziek in hun oude gevels stopten. Wel dat jij volhardt in het klakkeloos kopiëren van internet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 3:08 pm 
Offline

Geregistreerd: do nov 04, 2010 4:32 pm
Berichten: 9
Nou Moon, ik moet Hans Bogers wel gelijk geven. Ik luister ook regelmatig muziek, en ik moet zeggen daarna voel ik me lichamelijk ook veel beter. Ik voel me vrolijker, ben minder somber vooral met deze donkere dagen.
En mijn lichaam reageert beter.
Dus niet alles afkraken wat niet in jouw straatje past.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 5:49 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
[quote="Python"]Nou Moon, ik moet Hans Bogers wel gelijk geven. Ik luister ook regelmatig muziek, en ik moet zeggen daarna voel ik me lichamelijk ook veel beter. Ik voel me vrolijker, ben minder somber vooral met deze donkere dagen.
En mijn lichaam reageert beter.
Dus niet alles afkraken wat niet in jouw straatje past.[/quotd
Dank muziek is mij lust en mijn leven: Gedurende mijn Braziliaanse jaren veel inspiratie aan gehad: Beste mensen.

Met genoegen laat ik je weten dat het door mij ontvangen Hinaro "Het Licht Vormt Alle Kleuren" wordt gezongen op zaterdag 12 december om 14.00 uur aan de Paul Krugerstraat 15 2242 XJ Wassenaar.
Het Hinario is al digitaal op Internet te beluisteren: Hier volgt de weblink: http://www.mediafire.com/?g3nwzcirmrw

Mocht je belangstelling voor gedrukte boekjes van het Hinário hebben laat het even weten. Deze kunnen per post worden toegestuurd.
Idem voor je komst naar Wassenaar, dit ivm ruimetereservering.

Hans Bogers
Tel 070-3462217

Algemene website Santo

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 215 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling