Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu vr maart 29, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 7:32 pm 
Offline

Geregistreerd: di okt 27, 2009 11:40 pm
Berichten: 13
Hallo,
Mijn naam is Anna en ben 42 jaar. Sinds Mei weet ik dat ik Parkinson heb.
Tot nu toe gebruik ik Madopar disper 1x 125mg en zonodig 's nachts ook 1
Sifrol 3x 8st 0,088 mg
Sinemet 3x 11/2st 125mg
Sinemet cr 1x 125mg

Toch heb ik nog steeds last van on/of momenten en slaap-problemen.
Mijn neuroloog heeft mij de keuze tussen een aantal medicijnen meegegeven waaronder de Neupro pleister.
Deze neupro pleiste zou dan de Sifrol moeten vervangen.
Wie heeft er ervaring met de Neupro pleister?

Andere voorstellen waren trouwens Comtan toevoegen, of Apogo prikpen
Misschien kan iemand me daar ook iets over vertellen.

Groet Anna


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 9:48 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Neupro (R) geeft de dopamine agonist rotigotinr geleidelijk aan het bloed af.
Dopamine-agonisten zijn medicijnen die de werking van dopamine in het striatum nabootsen; bekende dopaminr-agonisten zijn inderdaad Requip en Siftol.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 9:56 am 
Offline

Geregistreerd: di okt 27, 2009 11:40 pm
Berichten: 13
Daar had mijn neuroloog het inderdaad ook over, maar misschien is er iemand die ervaring met die pleister heeft.
Heb je er zelf ervaring mee? Ik zou er graag meer over komen te weten.

Groetjes Anna


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 1:11 pm 
Offline

Geregistreerd: ma apr 14, 2008 11:24 am
Berichten: 44
Beste Anna,

de prikpen heb ik sinds een paar maanden en ik heb er veel aan. Ik gebruik hem alleen als ik snel resultaat wil hebben, bv als ik een dosis te laat inneem, dan kun je dat prima overbruggen met een prik. Het duurt 10 minuten voordat het werkt en dan heb je er een uur wat aan.
Slapen 'snachts gaat bij mij weer redelijk, het was een hele tijd puur slecht, overdag heb ik madopar en siffrol, 's-nachts 2 requip modutab en 1 seroquel. Heb wat geexperimenteerd met 1 van tweeen meer of minder, maar 2 en 1 werkt voor mij het beste.
Eigenlijk is het voor mij zo dat het hebben van de prikpen mij een bepaalde zekerheid geeft.
Ja, het on- en off gevoel tusendoor, dat blijf je toch in meer of mindere mate houden. Het is een totaal onberekenbare ziekte, zo gaat het goed, zo gaat het slecht en waar dan dan aan ligt? Ik weet het niet. Sterkte er mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 1:27 pm 
Offline

Geregistreerd: di okt 27, 2009 11:40 pm
Berichten: 13
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik denk ik wel wat mee :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 3:50 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
De Neupropleister is meer te vergelijken met een apomorfine-pomp; beide dienen een dopamine-agonist geleidelijk toe om te vvorkómen dat de medicatie uitgewerkt raakt. (Hetzelfde doet een duodop-pompa met levdopa).

Een Apo-go-pen is meer zoals Phoebe beschrijft: een oplossing om snel los te komen als je off bent, bv 's ochtends.
Natuurlijk kun je die twee ook combineren; dat je wat extra spuit als het nodig is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 4:42 pm 
Offline

Geregistreerd: di okt 27, 2009 11:40 pm
Berichten: 13
O da's ook wel wat! Ik zal het meenemen, bedankt!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2009 7:48 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 12, 2008 11:29 pm
Berichten: 45
Woonplaats: nieuw- schoonebeek
Hallo ik heb nu ongeveer 6 jaar parkinson ook mijn neuroloog heeft me aan geraden om over tegaan op wat anders Duodopa pomp of zo,Neupo pleister,lijkt me wel makelijk zo in de folder te zien
en Apomorfine naald in buik of neurochirngrdat (laaste weet niet wat daar mee bedoeld word ) operatie of zo ik gebruik nu in totaal ongeveer 35x 0,125mg.sifrol over de hele dag
4x stalevo 150mg en 1\2 tapelet voor de nacht paroxitine
ik zit ook in zon periode wat moet je nu ik werk nog het neupro pleister lijkt me wel wat maar kan zoiets de tabeletten vervangen dat wil er bij mij niet helemaal in operen kon bij mij voor 3 jaar zijden ze tegen mij in groningen nog het kan we 10 tot 15 jaar duren voor ik er in aanmerking kwam en zo ik weet het niet meer moet alles eens goed over me heen laten komen zo een lang verhaal maar toch
groetjes hans


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2009 11:16 pm 
Offline

Geregistreerd: di okt 27, 2009 11:40 pm
Berichten: 13
Hallo,
Ik ben nu een paar dagen bezig met de Neupropleister maar het gaat niet geweldig, ik word steeds stijver.
Zal binnenkort kontakt opnemen met de verpleegkundige. Ben natuurlijk met basisdosering begonnen, dus daar kan het aan liggen

Anna


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 2:58 pm 
Offline

Geregistreerd: wo apr 02, 2008 2:44 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Rijswijk ZH
Sinds eind 2009 zijn er Neupro pleisters op de markt gekomen ,deze pleisters werken 24 uur en zijn er van af 2mg tot 8 mg .
Deze worden op de huid geplakt en pas 1 x in de 14 dagen op de zelfde plaats weer op nieuw, je moet er dus wel een schema voor maken ,tot zover deze info voor hen die nog niet van deze pleister op de hoogte zijn.

Mijn vraag is zijn er al mensen met Parkinson die deze ook al gebruiken?
Onze ervaring is erg goed vooral voor de nacht mijn vrouw kreeg in de ochtend enorme krampen in haar voeten door een tekort aan Levodopa zij gebruikt deze pleister nu 7 dagen en heeft pas 1x lichte kramp gehad waarschijnlijk omdat de pleister een beetje was los gekomen!

Ook slikt zij Madopar 125 mg hier gebruikt ze er nu minder van!
Wat betreft de vergoeding wij zijn bij de OHRA verzekerd van uit de basis verzekering wordt maximaal € 79,93 vergoed van de €117,28 de eigen bijdrage is dan € 37,34 voor de laagst geprijste variant (2mg) in OHRA vitaal komt deze eigen bijdragen voor vergoeding in aanmerking, maar gezien het positieve resultaat vraag ik wie gebruikt het ook zijn er verzekeringen die het wel geheel vergoeden?
Zeker de moeite waard om er met je Neuroloog over te praten en het in ieder geval uit te proberen.
Kosten € 48.18 voor 14 stuks
Maar met 365 dagen Een kostbare zaak voor alleen AOW mensen.
En het werkt,voordeel is ook minder medicijnen slikken!

Toegevoegd bericht:16 Maart
Nu na 14 dagen heeft ze toch al weer 3 keer kramp gekregen dus zijn wij er nog niet uit wat de pleister betrefd.
Mijn vrouw gebruikt ook de Apomorfine Pomp ongeveer 14 uur per dag met een afgifte van 073 mg per dosis en op een toch voorkomend on/of moment kan zij ook nog een extra dosis geven daarnaast gebruikt zij Madopar 125 mg ongeveer 8 a 9 stuks per dag (voorheen 19) maar zij heeft dan ook al 18 jaar Parkinson.
In Juni gaat een Neuroloog die operatie,s uitvoerd naar haar kijken,nu heb ik gelezen dat wanneer je een depressie heb gehad een operatie niet de voorkeur heeft en ook dat heeft ze gehad 7 jaar geleden we wachten af ,maar het is en blijft een onberekenbare ziekte.

Hartelijke groet Gerard vd Burch


Laatst bijgewerkt door vdburch op di maart 16, 2010 11:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: za maart 13, 2010 11:46 am 
Offline

Geregistreerd: za jun 13, 2009 10:47 am
Berichten: 22
Woonplaats: Capelle ad Yssel
Hoi,

Ik ben sinds een week bezig met de Neupropleister. En inderdaad is het nodig om een plakschema op te zetten, maar dat is sowieso wel handig de eerste maand, ook om de reacties bij te houden.
Tot nu toe gaat het prima, ik ben van requip 12mg/dd zo overgestapt op de pleisters. Niet meer misselijk, veel minder bijwerkingen: requip had invloed op mijn evenwicht, waardoor ik mezelf niet meer achter het stuur vertrouwde.
Vreemd genoeg kreeg ik meer last van de bijwerkingen, nadat ik de sinemet moest afbouwen, omdat die weer teveel tremor en stijfheid gaf bij lage dosering.
Maar ik heb nu goede hoop met de Neupropleister. Volgens medicijnvergoedingen wordt dit helemaal door mijn zorgverzekeraar CZ betaald; mag ook wel, we betalen al jaren met zijn allen genoeg (aanvullende) premie.

Groeten, Louise


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: gebruik neuro pleister
BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2010 4:53 pm 
Offline

Geregistreerd: do maart 18, 2010 8:22 pm
Berichten: 1
hallo beste mensen,
Dit wordt mijn eerste bericht ik wil me eerst voorstellen ik schrijf onder de naam xyz ben 78 jaar (vrl ).Het lijkt me spannend om contakt te hebben met lotgenoten.
Sinds nov. 2007 ben ik parkinson patient. voorafgaand heb ik in mei 2005 een hersenstam infarct gehad .Volgens de neuroloog heeft het één niet met het ander te maken. Ik gebruik sinemet 1500 mg. per dag verdeeld over 8 tijdsdelen
Sinds ma. 14 mrt. gebruik ik er een neuro pleister bij, graag zou ik willen weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Lezers gegroet, xyz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 5:13 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 26, 2010 5:04 pm
Berichten: 1
Ik zit sinds een week op Neupro en plak de pleister af met een tweede pleister, een 3M Tegraderm Transparant - ivm. douchen, hitte, zweet ging de pleister de eerste dag al los. Ik was in een ziekenhuis op bezoek en kreeg daar de Tegraderm erover.

Daarnaast slik ik Stalevo 100 3x per dag en in de ochtend Azilect. In de avond voor het slapen een Sinemet CR die ik in overleg met de neuroloog kan laten vervallen, de Neupro werkt de nacht door.

Nog net een week, dus 2mg. Na 2 weken 4mg en na 4 weken 6mg.

Ik plak de pleister voornamelijk op de boven/buitenarm, schouder, omdat ie daar het beste werkt. De benen moet ik scheren en uit nieuwsgroepen van de US las ik dat de pleister het beste werkt boven de middel. Iemand ditto ervaring?

Gert

De Tegaderm vind je hier - http://solutions.3mnederland.nl/wps/por ... ageHandler


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2010 8:33 am 
Offline

Geregistreerd: za aug 28, 2010 8:25 pm
Berichten: 31
Woonplaats: friesland
Hallo,
Onder de naam albanna heb ik indertijd dit onderwerp opgestart.
Het lijkt me nuwel handig om mijn ervaring met de Neupro-pleister te vertellen.
Ik ben ben opgestart met 4mg op te plakken maar zat al heel gauw op 8mg.
het ging ook heel goed en het scheelde me heel wat slikmomenten.
Wel ging ik er op een gegeven moment last van krijgen dat de pleister gedeeltelijk losliet.
Behalve dat de werking dan niet optimaal is, ging me dat enorm jeuken.
In de zomer werd dat nog erger.
Toen heb ik m'n Neuroloog om iets anders gevraagd, en aan de Sifrol gegaan.
Maar dat ging helemaal niet goed en ben weer terug bij de neupropleister.
Ik plak de pleister nu alleen op de plekken waar ik deze verdraag en dat gaat prima
Misschien heeft iemand anders iets aan mijn verhaaltje

Groetjes Anna :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Neupro pleister
BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2011 3:26 pm 
Offline

Geregistreerd: ma maart 31, 2008 2:27 pm
Berichten: 77
Heeft iemand anders, in de 8 maanden na deze laatste posting, nog een ervaring aan toe te voegen?
Ik moet mijn Requipe laten staan ivm oedeemvorming.
is het effect soortgelijk aan Requip
Hoe doe je dat met zwemmen?
Ik lees dat het zomers niet blijft plakken... is daar een oplossing voor bedacht?
@Friesjes en @Gebear zijn jullie nog op deze pleister?

_________________
groetjes

Marjanne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling