Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 5:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 11:31 pm 
Offline

Geregistreerd: vr apr 19, 2013 11:03 pm
Berichten: 2
Mijn vader 82 jaar heeft nu al zo'n 16 jaar parkinson.
Hij zit sinds 6 maanden in een verpleegtehuis, omdat het verzorgen thuis te zwaar was geworden.

Zijn medicatie voor Parkinson was uitsluitend nog madopar, omdat de requip tabletten sinds 5 maanden niet in zijn geheel slikbaar waren.

Het slikken ging steeds moeizamer.
Vorige week zaterdag 6-4 kreeg hij een blaasontsteking (waarbij het vermoeden was dat hij ook een longontsteking had) en hij slikte (drink en at) helemaal niet meer dus ook geen madopar.
De familie werd bijeengeroepen, en tegen het doktersadvies (8-4) hebben wij toch besloten om hem aan een infuus met glucose zout oplossing te leggen en antibioticakuur. Dit omdat een dochter nog uit Australië moest komen en zo toch nog afscheid van hem kon nemen en dit enkele dagen zou duren.
De kans was nu erg groot dat hij, nu er ook geen enkele andere medicatie gegeven werd, enorme last van tremoren zouden krijgen.

Hij was/is erg zwak maar mijn zus heeft hij nog gezien en afscheid genomen, waarna het infuus zaterdag (13-4) weer is weggehaald.
Het aftellen was begonnen, zondag heb ik hem mbv een gaasje toch weer drinken geprobeerd te geven en hij slurpte dit ineens weer op, hij kon weer slikken.
Nu geef ik hem dagelijks zoveel mogelijk nutridrink om toch weer wat aan te sterken. Lang zal het niet meer duren maar toch iemand die om drinken vraagt kan ik niet weigeren drinken te geven.

Het meest frappante is wel dat hij nauwelijks symptonen van Parkinson heeft, geen trillende hand geen tremoren, slechts af en toe een klein schokje.

deel 1/2


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 11:33 pm 
Offline

Geregistreerd: vr apr 19, 2013 11:03 pm
Berichten: 2
deel 2/2

Na wat gegool las ik het onderzoek "Schakelaar in brein zet tremor aan/uit bij parkinsonpatiënten' 25 maart 2011.

http://www.umcn.nl/OverUMCstRadboud/Nie ... enten.aspx

Dit vind ik erg bijzonder en heb hierover navraag gedaan bij het radbuod te Nijmegen, die mij keurig deze reactie terug mailde.

Beste heer Kaskens,

Hartelijk dank voor uw interessante bericht. Ik heb samen met prof. Bloem het onderzoek naar de tremor schakelaar gedaan, en antwoord ook namens hem.

Het is een bijzonder verschijnsel dat in de stervensfase, na het staken van alle medicatie, geen tremor meer zichtbaar is. Dat wist ik nog niet. Het is wel bekend dat ongeveer 10% van alle Parkinson patiënten vroeg in de ziekte veel last van tremor hebben, maar die later in de ziekte kwijtraken (ook als ze geen medicatie ingenomen hebben). Waarschijnlijk komt dit, doordat de ziekte van Parkinson geleidelijk steeds meer hersengebieden aantast. Uiteindelijk zullen de hersengebieden die de tremor veroorzaken ook aangetast raken, en stopt de tremor. Ik kan me voorstellen dat een dergelijk fenomeen ook optreedt in de stervensfase.

We doen nog steeds onderzoek naar tremor bij de ziekte van Parkinson, en naar de factoren daar invloed op hebben. Uw bericht is daar een heel waardevolle aanvulling op!

Nogmaals bedankt voor uw bericht, en ik wens u ook namens prof. Bloem veel sterkte toe de komende tijd.

Met hartelijke groet,

Rick Helmich

---------------------------------------------------------
dr. Rick C.G. Helmich
neuroloog in opleiding
UMC St. Radboud





Mijn vraag aan u allen is: kent u soortgelijke gevallen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 23, 2013 8:07 am 
Offline

Geregistreerd: di apr 01, 2008 7:30 pm
Berichten: 126
Woonplaats: Sprang-capelle
Hallo

Ja ook wij hebben dit mee gemaakt,
ook mijn vader woonde in een verpleeghuis, en had al 38 jaar Parkinson,
het eten en slikken ging steeds moeilijker en kreeg er een longontsteking bij,
ook infuus en antibiotica en alleen de hoog nodige medicatie,
normaal volgen zijn handen over het laken maar lagen nu stil ,dit was zo vreemd om mijn vader gewoon stilt te zien leggen in bed.
ik heb hier ook over gesproken met met neuroloog , maar hij kon er ook geen verklaring voor geven.
Mijn vader is afgelopen januari overleden,op 85 jarige leeftijd .

Ik wens jullie heel veel sterkte.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling