Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu di maart 19, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 2:13 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Na 4 jr generieke levodopa/carbidopa te hebben opgebouwd, sedert 2 mnd Sinemet voorgeschreven gekregen. Recept vemeldt "medische noodzaak". Apotheek verstrekt Sinemet uitsluitend voor eigen rekening ivm voorwaarden verzekeraar ZilverenKruis Achmea. :evil:
Kwestie zou kunnen worden opgelost indien de neuroloog een goede onderbouwing verstrekt richting apotheek cq verzekeraar. Kwestie loopt nu omstreeks 2 maanden zonder oplossing. Heeft iemand ervaring met het preferentiebeleid ??
Wie gebruikt de Sinemet zonder probemen met apotheek en verzekeraar en hoe is dat geregeld ?
Wie heeft er ervaring met de nederlandse versie van Sinemet en de italiaanse versie Sinemet ?
Er is namelijk (gering) verschil qua hulpstoffen tussen beide versies. Ik reageer slecht op de italiaanse versie na 2 maanden nederlandse versie.
Het is afwachten wat de apotheek mij de volgende keer zal leveren. Volgens de leverancier MSD is de apotheker niet verplicht om de nederlandse versie te leveren. :cry:
Ik loop dus tegen 2 problemen aan: geen vergoeding Sinemet en ongewisse levering Sinemet.
Graag dus ervaring met mij delen. :D

Ben ik de enige in het land die hier tegenaan loopt ????????? :?:

PS. Zie ook mijn bijdrage van 7/8/2015 onder kopje "Preferentiebeleid/Geneesmiddelensubstitutie".


Laatst bijgewerkt door svenhedin op za aug 08, 2015 11:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 7:35 pm 
Offline

Geregistreerd: za aug 16, 2014 7:39 am
Berichten: 6
Ik ben benieuwd, wie hier ervaring mee heeft, mijn apotheker doet niet zo moeilijk gelukkig... Sterkte!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 23, 2015 9:40 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Dank voor uw reactie. :o
De apotheker kijkt heel nauwkeurig naar de voorwaarden van de zorgverzekeraar. Waar bent u verzekerd ? Zeer waarschijnlijk niet bij Achmea.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 6:12 am 
Offline

Geregistreerd: za aug 16, 2014 7:39 am
Berichten: 6
nee, bij Ohra... een restitutiepolis, met alle vrije keuze... maar ik moet wel, omdat ik behalve zvp ook nog reuma heb... en ik heb een zelfstandig apotheker, dat helpt ook enorm.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 8:34 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Sedert 2 weken overgestapt op Levodopa/Carbidopa van MYLAN (generiek), na overleg met neuroloog.
Komt vrijwel overeen qua vorm en samenstelling met Sinemet (nederlandse versie), komt voor op de medicijnenlijst van ZK en wordt vergoed.
Ervaar geen klachten. Aanhouder wint maar een dure les.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 7:11 pm 
Offline

Geregistreerd: do jul 31, 2014 2:48 pm
Berichten: 32
Ik volg met belangstelling dit onderwerp. Alleen is mij het verschil niet helemaal duidelijk tussen de verschillende levodopa/carbidopa merken.
Ik was in de veronderstelling dat ik sinnemet slikte. Bij bestudering van potje en etiket staat er nergens een merk. Alleen levodopa/carbidopa van PCH Pharmacie Haarlem.

Kan iemand mij vertellen of dit sinnemet is?
En begrijp ik nu dat sinnemet niet altijd vergoed wordt?

Ik heb nl. best vervelende bijwerkingen (wisselend misselijk na 1uur inname; en als het medicijn begint uit te werken overbeweeglijke tenen en onrustig been).
Savonds neem ik bewust geen pil en heb dan nergens last van.

Iemand ervaring?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2015 7:46 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Kwebbel, je slikt geen Sinemet maar een generiek (vervanger dus) medicijn.
Iets goedkoper dus dan Sinemet (ook wel genoemd "specialite").

Zoals uit mijn verhaal blijkt is Sinemet ook niet zaligmakend. De nederlandse versie heb ik onlangs 2 maanden gebruikt zonder enige klacht. Mijn apotheker kan geen nederl.versie Sinemet garanderen.(of wil ze niet bestellen bij een andere leverancier)
Voordien gebruikte ik ook het generieke middel van Pharmachemie. Nadat het aantal tabletten wijzigde van 3 naar 4,5 en 6 p.dag begonnen bij mij de klachten. Toen ik na 2 maanden Sinemet NL de italiaanse versie kreeg ging het weer mis.
Nu ik ben begonnen (sedert 2 wk) met levodopa/carb.van Mylan (dus opnieuw een generiek=vervanger) heb ik tot nu toe geen klachten meer.Qua vorm, kleur en samenstelling komt dit merk m .i. zeer dicht bij het origineel van Sinemet.

Van belang is wat de neuroloog voorschrijft. Vervolgens wat de zorgverzekeraar aan regels heeft.
Medische noodzaak? Pas op! Je zou kunnen vragen naar het merk Mylan alvorens over te stappen op Sinemet.

IK hoop dat het je nu duidelijker is.


Laatst bijgewerkt door svenhedin op zo aug 23, 2015 1:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 9:40 am 
Offline

Geregistreerd: do jul 31, 2014 2:48 pm
Berichten: 32
Dankje svenhedin, voor je duidelijke uitleg.
Ik zal de volgende keer de neuroloog vragen of ik eens v h merk Mylan mag proberen.
Succes en sterkte met alles.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2015 1:35 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Ik ga nu weer over naar Sinemet NL versie. Dit na uitspraak Zilverenkruis dd 21 aug.2015 nav mijn verzoek tot herbeoordeling (na 3x eerder te zijn afgewezen).
Zie ook mijn bijdrage onder : "Preferentiebeleid, geneesmiddelensubstitutie"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 12, 2015 1:13 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 12, 2015 1:05 pm
Berichten: 3
Wij zijn vanwege het moeilijke gedoe van het Zilveren Kruis over originele medicijnen, overgestapt naar ONVZ.
Hier gaat alles prima. Geen enkel gezeur meer over wel of geen originele medicijnen.
Voorwaarden zijn (afhankelijk van gekozen aanvullende verzekering) vrijwel gelijk en ook de kosten zijn niet noemenswaardig verschillend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 12, 2015 8:12 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Beste Roeltje,

Bedankt voor je tip.

ps. Ook onlangs de TV uitzending gezien over het medisch beroepsgeheim ?
Zilveren Kruis Achmea had zonder toestemming van patient en arts het gehele patientendossier opgevraagd om na te gaan of de arts korrekt (bovenmatig) had gedeklareerd. Dit was in Nieuwegein bij 40 patienten. Min.Schippers zou dit (algemeen) hebben toegestaan uit oogpunt van fraudebestrijding. Ook hier Zilverenkruis in negatief nieuws ivm schending medisch beroepsgeheim.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2015 8:48 am 
Offline

Geregistreerd: za sep 12, 2015 1:05 pm
Berichten: 3
Ik heb de uitzending niet gezien maar wel het bericht gehoord of gelezen.
Er schijnen nu allerlei vormen van elektronische dossiers te circuleren zo ook via onze apotheek.
Ik ben nog twijfelend of ik wel of geen toestemming geef.
Groet
Roeltje


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2015 11:32 am 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Vroeger hadden wij een kat in huis. Bij een bezoek aan de dierenarts in een dependance bleek men daar de beschikking te hebben over een database waarin men alle gegevens had verzameld van alle vestigingen. Men was dus altijd op de hoogte van de eerdere behandelingen/medicijnen ed.
Gelijkertijd bleek een weekendhuisarts niet bekend met het medicijnen gebruik van mijn moeder, laat staan van haar eerdere klachten.
Er ontstond hierover ruzie met haar 2e echtgenoot. Pas later op dezelfde dag werd ik er bij geroepen. Mijn moeder was zichtbaar ernstig ziek zodat ik de dienstdoende weekendarts (weer iemand anders, toevallig mijn toenmalige huisarts) belde en vroeg met spoed te komen. Na aanvankelijke weigering (omdat er die dag al eerder een arts was geweest) kwam die arts toch aan huis en dacht dat de klachten voortkwamen uit de galblaas/galwegen. Nadat ik aangaf dat de galblaas al vele jaren terug was verwijderd en vroeg zich op haar hart te willen richten, bleek er sprake te zijn van een mogelijk hartinfarct met a-typische klachten en was er met 5 min een ambulance. Dezelfde nacht is zij gestorven aan haar inmiddels 3e hartinfarct (waarvan er 2 hadden plaatsgevonden op dezelfde dag voor de opname.).

Ik was toen zeer ontdaan en kwaad omdat een dierenarts het voor onze kat beter had geregeld dan in onze gezondheidszorg.
Dit beschreven voorval vond plaats in 2001.
Inmiddels zijn er allerlei systemen gekoppeld zodat de weekendarts die kan raadplegen.
Daarom ben ik wel blij met de uitwisseling van gegevens tussen apotheek/huisarts/ziekenhuis e.d
Met overtuiging ben ik hiermee akkoord gegaan.

Maar dan moeten die verdomde (zorg)-verzekeraars en de politiek er met hun poten afblijven is mijn mening.
Medisch geheim dient gerespecteerd te worden.

Dit moest ik even kwijt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 7:28 am 
Offline

Geregistreerd: do dec 12, 2013 8:26 pm
Berichten: 1
Hallo
Ik gebruik naast sifrol ook Sinimet van MSD
Tot nu toe krijg ik ze probleemloos geleverd
Ik ben verzekerd bij Menzis
Toch ervaar ik ook op allerlei vlakken dat de premie elke keer hoger wordt en de verzekering steeds minder biedt.
Succes met het verkrijgen van de medicijnen!!

gr Esther Kerbel-Lipper :


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 06, 2015 5:25 pm 
Offline

Geregistreerd: wo okt 03, 2012 9:31 pm
Berichten: 15
Al meer dan een jaar gebruik ik, naast de Sifrol, de Sinemet van MSD met het gewenste resultaat.
Ik ben verzekerd bij het Zilveren Kruis maar krijg de medicijnen wel vergoed, eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Bij mij was het probleem dat de neuroloog erg voorzichtig was met het voorschrijven van Sinemet i.v.m. mijn leeftijd ( toen 56 jaar )
Maar ik vind het belangrijk mij nu zo goed mogelijk te voelen en over 10 jaar zien we wel weer verder.... Ik ben er blij mee!
Succes allemaal met de medicatie en maak er het beste van! Groeten, Marga.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling