Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 1:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr aug 07, 2015 11:25 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Stel, U gaat met een recept naar de apotheek. Het recept is verstrekt door de neuroloog. Het recept vermeldt een stempel "medische noodzaak''.
U heeft vervolgens te maken met de richtlijnen/eisen van de zorgverzekeraar. U verneemt dat van de apotheker. Die zegt "u heeft gekozen voor Zilverenkruis Achmea" (als ware dit verwijtbaar) en zegt vervolgens de medicijnen uitsluitend tegen betaling te willen verstrekken. De apotheker stelt dat de Sinemet 5 a 6 keer duurder is dan een generiek medicijn en die kosten niet voor zijn rekening te willen nemen. Dan maar voor eigen rekening en declareren bij ZK. Vervolgens neemt U 2x tel.kontakt op met afd.neurologie en verzoekt om onderbouwing voor de medische noodzaak. U ontvangt 2x schriftelijke verklaringen 1 x gericht aan de huisarts en 1x een algemene verklaring ter ondersteuning die de apotheker in een oogwenk bekijkt, teruggeeft en adviseert die aan de declaratie richting ZK te voegen.
U doet tenslotte nog een poging middels een uitvoerige brief aan uw neuroloog hetgeen niets oplevert.
U heeft al een klacht ingediend bij ZK die is afgewezen. U declareert vervolgens de betaalde facturen (totaal €166). Na tel.overleg en schr. vragen volgt geen uitbetaling. U informeert nog eens bij ZK ter bevestiging naar het soort contract van uw apotheek (IDEA) en of de medicijnenlijst van 2014 nog van kracht is.
Inmiddels had u een uitvoerig persoonlijk gesprek met de apotheker (u nam uw ega mee als getuige).
U toonde de tabletten die u verkreeg gedurende omstreeks 3 maanden.
*4 jr. Pharmachemie (generiek), veel klachten...
*Sinemet nederlandse versie (2 maanden zonder klachten)
*Sinemet italiaanse versie (2 wk met veel klachten)
De apotheker stelt dat er geen wezenljk verschil bestaat tussen beide versies Sinemet
U toont met brief van de Sinemetfabrikant (MSD) aan dat er wel verschillen zijn in de gebruikte hulpstoffen.
Apotheker geeft aan nog wel een andere variant levodopa te kunnen leveren (zonder merknaam te noemen).
Later blijkt het te gaan over een generiek middel van Mylan.
Apotheker reageert niet inhoudelijk op mijn mededeling dat het prijsverschil tussen Sinemet en een generiek goedkoper middel slechts 3ct per tablet is.
Het enige resultaat dat u boekt is de toezegging dat uw voorkeur voor de nederlandse versie Sinemet in uw dossier zal worden vastgelegd doch nimmer kan worden gegarandeerd. U besluit de betaalde tabletten ondanks klachten nog even te willen gebruiken.
Uiteindelijk na 3 wk klachten verstrekt de apotheker op mijn verzoek zonder recept de generieke Mylan. Die blijkt qua vorm,kleur en samenstelling zodanig gelijkwaardig te zijn aan de nederlandse versie Sinemet dat er geen klachten meer zijn na 2 weken gebruik. Inmiddels via de huisarts (terug van vakantie) na uitleg een verlengingsrecept ontvangen voor Mylan en 300 tabletten mogen ontvangen. Volledig declareerbaar bjj ZK omdat dit middel is opgenomen op de medicijnenlijst van ZK

Inmiddels weet u het volgende:
De apotheker mag uitsluitend afwijken van het voorgeschreven middel na overleg met de patient en, dit is belangrijk, na overleg met de neuroloog. Dit schrijft het IDEA-contract voor. Als de medische noodzaak is bevestigd, dient de apotheker de Sinemet te leveren zonder kosten aan de patient. De apotheker geniet volgens het IDEA-contract een zodanige vergoeding dat hij hieruit de iets duurdere Sinemet kan en dient te leveren.
Ook mag de apotheker niet "sjoemelen" met levodopa krachtens de Handleiding KNMP Geneesmiddelensubstitutie versie juni 2013 en wijzigingen in Handleiding etc versie juni 2013. Dat wil zeggen substitutie dient vermeden te worden bij de Ziekte van Parkinson wegens grote impact etc en kosten die met onderbehandeling ed kunnen optreden.Zeer duidelijke richtlijnen dus.

Kunt u het allemaal nog volgen ?

Begrijpt u mijn boosheid ?

Overweeg nog een of meer klachten procedures.
Als ik de energie nog kan opbrengen na deze hectische periode.

Ik hoop dat u van mijn ervaringen kunt leren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2015 1:10 pm 
Offline

Geregistreerd: ma jul 11, 2011 7:29 pm
Berichten: 15
Eindelijk succes !

Na 3x eerder te zijn afgewezen, eindelijk erkenning. Na een verzoek tot herbeoordeling is Zilverenkruis tot de conclusie gekomen dat er door de apotheker fouten zijn gemaakt.

De apotheker dient direct Sinemet te leveren vanuit de basisverzekering.
Levering van preferente middelen levodopa is alleen aan de orde indien men voor het eerst is aangewezen op het gebruik van levodopa.
Bij parkinsonpatienten moet wijziging van de ingestelde medicatie worden vermeden.
De apotheker moet formeel de door mij betaalde facturen terugbetalen.
Zilverenkruis zal mij zsm de facturen terugbetalen en dit verrekenen met de apotheker.
(de relatiemamager neemt contact op met de apotheker om de vergoedingen te bespreken)

Het spijt Zilverenkruis dat mijn medicatie is ontregeld doordat de apotheker geen Sinemet verstrekte vanuit de bssisverzekering.

opmerking svenhedin hierbij: Zie uitspraak JGR 2013/21 Regionaal Tuchtcollege Groningen, 14-05-2013, A2012/01, gepubliceerd 25 september 2013, inzake preferentiebeledi, medische noodzaak etc.

De apotheker belde mij vrijdag jl met de mededeling te hebben nagedacht (??) over ons mailverkeer van 10/11 aug en alsnog bereid was Sinemet vanuit de basisverzekering te gaan leveren, deels voor rekening van de apotheek (??). Ik kan een dezer dagen Sinemet NLversie komen ophalen. Ik heb wel voorbehoud ivm de parallelmarkt (??). We gaan het meemaken. Ik accepteer uitslutend de NLversie !.


Dus, onderzoek (internet) en bezwaar loont na 3 1/2 maand knokken.

Nooit opgeven dus als u in een soortgelijke situatie komt te verkeren.

Mocht u nog vragen hebben, laat het mij weten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling