Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu di maart 19, 2024 1:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: freezing van spraak
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 4:13 pm 
Offline

Geregistreerd: ma apr 13, 2009 10:38 am
Berichten: 2
Woonplaats: Bunnik
LS,

Ik heb een man van 64 jaar oud met de Ziekte van Parkinson in behandeling. Diagnose is een jaar of 7 geleden gesteld en dhr. zit al enkele jaren aan de maximale dosering L-Dopa etc.. Mijn spraak wordt gekenmerkt door stotterachtige verschijnselen, zoals herhalingen en blokkades. Sinds een paar weken heb ik in totaal 5x “aanvallen” gehad waarbij mijn spraak helemaal stokte en ik pas na ca. 20 minuten weer iets kon zeggen. Ik kon op die momenten nog wel via typen op mijn IPad nog duidelijk maken wat ik wilde zeggen.

Wat opvallend is, is dat dit gebeurt als ik on ben en erg overbeweeglijk is. Mijn logoppediste heeft zelf nog niet meegemaakt wanneer dit gebeurde, en dus kan zij dit nog niet specifieker omschrijven. Het is ook een keer bij de fysio gebeurd en toen was ik er emotioneel onder. Fysio heeft ontspanningsoefeningen gedaan, maar dit hielp niet voor de spraak, alleen iets voor de emoties.

Wie is er wellicht met in wezen hetzelfde euvel geconfronteerd en, zo ja, hoe is dit behandeld en met welk resultaat?

M.v.g.,

Philip Povel


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling