Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu wo apr 24, 2024 11:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 1:39 pm 
Offline

Geregistreerd: ma sep 27, 2010 1:18 pm
Berichten: 4
Hallo, ik ben Carla en mijn leeftijd is 61 jaar. Bij mij is Parkinson vastgesteld pas 2 weken geleden. Ik ben nu aan het wachten op het aanslaan van de medicijnen. (Sinemet).
Buiten het trillen om heb ik veel last van stress-gevoelens. Kortom een rot-tijd. Heeft er iemand dezelfde ervaringen gehad en hoelang duurt het voordat het medicijn zijn werking doet?
Daarnaast slik ik ook al een geruime tijd paroxetine (anti-dep.) De neuroloog vond dat geen probleem.
Ik woon in Tilburg en wil graag in contact komen met lotgenoten.

Groetjes
Carla


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 5:06 pm 
Offline

Geregistreerd: do apr 16, 2009 8:23 pm
Berichten: 15
Hallo Carla,

Als de medicijnen goed aanslaan krijg je weer een beter leven! Het heeft even tijd nodig en slaan ze niet aan
probeer gewoon weer een ander. Ik heb ook Sinemet en Comtan werkt bij mij heel goed.
Maar de ene Parkinsonpatient is de ander niet er zit veel verschil in. Het is een proces.
Veel bewegen, zwemmen en wandelen is het beste!!


Veel sterkte Theo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 5:09 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Carla,

Welkom op dit forum.

Bij elke patient is de tijd voordat een medicijn aanslaat anders, dus bij de een duurt het enkele
dagen en bij een ander enkele weken, tracht dit af te wachten.

Is de depressie ontstaan na de diagnose of speelt dit al langer?
Welke dosering van paroxetine gebruik je?

Verder wens ik je veel sterkte,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: di sep 28, 2010 1:41 pm 
Offline

Geregistreerd: ma sep 27, 2010 1:18 pm
Berichten: 4
Hoi,

Fijn dat ik zo snel antwoord krijg. Moeilijke tijd voor me nu. (Rob, ik gebruik 30mg.) Probeer er later wat van af te krijgen.
Kan bijna niet geloven dat ik me beter ga voelen. Steun van jullie is meer dan welkom

gr. Carla


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: di sep 28, 2010 4:52 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 14, 2010 12:21 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Asten
Hallo Carla
Wat betreft de medicijnen heeft Rob gelijk.Iiedere patient is anders .Bij de een duurt het kort en bij de ander wat langer.Maar uiteindelijk werkt het wel.
Bekijk het zo veel mogelijk van de positieve kant misschien werken de medicijnen wel wat later maar toch beter.

Veel succes Martien


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2010 2:21 pm 
Offline

Geregistreerd: ma sep 27, 2010 1:18 pm
Berichten: 4
Dag iedereen

Mijn dosis Sinemet is verhoogd van 62.5 naar 125 na bijna 3 weken. Dit geleidelijk aan met 1 pil om de 2 dagen. Ben nog steeds een beetje duf na het innemen ervan. De stress in mijn lijf is er nog steeds. Is dit normaal? Volgens de neuroloog moet ik geduld hebben. Duurde het bij jullie ook zo lang eer de medicijnen aanslaan? Kan wel wat pep-talk gebruiken. Hou je maar niet in. (Ben trouwens van oorsprong een balletdocente, geen controle meer te hebben over je lichaam valt me zwaar).

Carla


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2010 4:40 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Carla,

Het lijkt mij inderdaad erg zwaar als je met zo'n beroep geen controle over je lichaam hebt.
Mijn dochter zit in haar laatste jaar te Rotterdam, ballet en moderne dans, ik kan mij dus
goed voorstellen wat je meemaakt.

Zelf heb ik geen ervaring met Sinemet. Na het innemen van mijn medicatie heb ik ook weleens
het gevoel van ziek zijn (zoals bij griep) de ene keer meer als de andere. Zoals ik ook eerder
scheef, wees geduldig (zoals je neuroloog ook zegt) maar verwacht geen wonderen.
Parkinson medicatie verlicht de symptomen maar geneest niet.

Wel heb ik enkele tips voor je.
Zorg voor een vast dagelijks patroon in je leven, tracht elke dag op dezelfde tijd op te staan
en naar bed te gaan, nuttig maaltijden op dezelfde tijd, neem de medicatie elke dag op
dezelfde tijd in, etc.. Dit noemt men het ADL.
Blijf zoveel mogelijk in beweging. Eet en drink gezonde voeding. Zorg voor afleiding, bijv.
een hobby. Verdiep je in de ziekte, dit mag niet tot agitatie of stress leiden.

Als laatste wil ik nog opmerken dat de ziekte van Parkinson zeer complex is, als je daarnaast
een lijst zet met verschillen tussen mensendan zal je beseffen dat elke patient anders
reageert op medicatie. (Natuurlijk zijn er in grote lijnen overeenkomsten)
Laat dit je niet afschrikken, het komt wel goed.

Hiermee hoop ik je te hebben geholpen,
met vriendelijke groet,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2010 5:04 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 14, 2010 12:21 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Asten
Ha Carla
Ik gebruik vanaf dec 2008 requip modutab mva. langzaam opgebouwd van 2 naar 10 mg..
Sinds begin sept is daar Sinemet bijgekomen 62,5 mg.Na ongeveer 2 weken voelde ik duidelijk verbetering van mijn klachten .Ik was minder vermoeid en minder stijf en alles ging veel makkelijker.Maar ik ben in die tijd ook minder gaan werken en ik heb hulp op mijn werk die 4 van de 6 uur het fysieke van mijn werk overneemt.Dus kan ik niet zeggen dat alles door de medicijnen komt maar het helpt wel. Misschien heb jij een hogere dosering nodig of duurt het wat langer voordat je wat merkt.Hoe dan ook er komt een moment dat ook jij merkt dat de meicijnen zijn werk doen. Hou vol en veel sterkte.

m vr gr Martien.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: di okt 05, 2010 4:17 pm 
Offline

Geregistreerd: ma sep 27, 2010 1:18 pm
Berichten: 4
Hoi allemaal

Mag ik deze site gebruiken om af en toe te babbelen met jullie? Misschien is dit niet de bedoeling en moeten we het alleen over Parinson hebben. Je zegt het maar.
Rob, wat leuk dat je dochter een dansstudie volgt. Het laatste jaar, toe maar. Ik heb mijn studie volbracht bij dansacademie-Brabant in de woelige 70e jaren. Expressie, modern en jazz en 37 jaar les gegeven en zelf op het podium natuurlijk.

De bijwerkingen van het medicijn dat ik slik zijn heftig. Gaat dat minder worden na verloop van tijd?
Ik probeer elke dag een eind te wandelen (samen met iemand vanwege het duizelig worden, lage bloeddruk).
Hebben jullie in een -praatgroep-of zoiets gezeten met lotgenoten en doen jullie regelmatig oefeningen?

Ik hoor het wel
Carla


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: di okt 05, 2010 4:59 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Beste Carla,

Als je over algemene zaken wil praten, dan kan je dat in de rubriek "kletshoek" doen.

Voor wat de bijwerkingen van Parkinson medicatie betreft, besteed hier niet teveel
tijd/aandacht aan, deze verminderen vaak vanzelf.

Zelf ervaar ik het trainen in groepsverband bij de fysiotherapeut als plezierig.
Er zijn divese mogelijkheden om met lotgenoten in contact te komen, zie hiervoor de
webste van PPV (Parkinson patienten vereniging)

Nu laat ik het woord aan anderen,
veel sterkte,
Rob


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nieuwe patiënt
BerichtGeplaatst: di okt 05, 2010 9:09 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 14, 2010 12:21 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Asten
Hallo Carla

Op 16 okt is er een lotgenoten dag in Best .Deze is bedoeld voor Yoppers dat zijn lotgenoten tot 56 jaar .Maar je bent zo jong als je je voelt.Misschien iets voor jou?
Inlichtingen kun je krijgen bij :
Anita en Ad Matthijssen
Raadhuisstraat 94
5161BJ Sprang-Capelle
tel 0416-851041


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling