Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu vr maart 29, 2024 8:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ZvP en vermageren.
BerichtGeplaatst: do nov 01, 2012 5:16 pm 
Offline

Geregistreerd: zo dec 20, 2009 11:32 pm
Berichten: 20
Mijn moeder (75 jr) heeft nu ca. 8 jaar de ZvP.
Haar grootste probleem is haar gewicht op peil zien te houden; ze weegt nu 48 kilo en er mag geen kilo meer af van de Parkinsonverpleegkundige en dietiste, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ze staat onder begeleiding van een dietiste.
Ze moet al een paar jaar 2 potjes Nutricia "bijvoer" per dag (zoals ik het maar noem), extra kalorieen dus, maar ze is ze werkelijk kostbeu onderhand.
Maar ze heeft het nodig, want ze verbruikt meer energie als ze binnenkrijgt ivm haar extra bewegingen tgv Parkinson. Het ging redelijk tot een half jaar terug; er zijn de nodige stressvolle dingen geweest (overlijdens in de familie o.a.) en dat heeft gelijk zijn weerslag bij haar.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat doen jullie daaraan/daartegen?
Ze is nooit een grote eter geweest, dus de hele dag door eten kan ze echt niet. En alleen maar vet eten is ook geen optie natuurlijk, want dat is voor veel andere dingen weer niet goed.

Iemand nog tips?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ZvP en vermageren.
BerichtGeplaatst: ma jun 10, 2013 1:49 pm 
Offline

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 3:51 pm
Berichten: 3
Hai Catherine,

Ik herken het probleem van je moeder,
zelf heb ik parkinson al 3 jaar wat bekend is, en ik viel ruim jaar geleden
ook er af, waas zelfs afgevallen tot 40 kg,
wat bij mij geholpen heeft was idd wat jou moeder ook heeft, 2x per dag nutricia drinkvoeding,
maar ik die zelfde periode werd ik door mn eigen neuroloog doorgestuurd naar VU ziekenhuis in A´dam,
voor een zeg maar een second opinium....mn neuroloog wilde eerst mening van een ander neuroloog, voordat hij iets veranderenzou aab medicatie, want demedicatie werkte niet echt de hele dag en ik viel af, doordat ik totaal of weinig eetlust had.
daar in A´dam kreeg ik uitgebreiden onderzoeken, van spychiatrie,fysiotherapeut, verpleegkundige voorbloeddruk, e.d. en uiteraardbij de neuroloog, en paar weken later weerterug voor gesprek over de onderzoeken, enben vor halfjaar onder behandeling geweest van die neuroloog in A´dam, en hij verranderde mijn medicatie...eerst had ik sinemet als hoofdmedicijn, dat is veranderd naar stalevo,en sinemet als een bij medicijn....
Ik weet niet welke medicijnen je moeder heeft...maar doordat mijn medicatie totaal veranderd werd door hem kreeg ik meereetlust, niet veel maar toch het werd beter, medicatie werkte beter en sneller.....voor mij wsdat de oplossing want daardoor kwamen de kilootjews langzaam aan weer erbij,
maar ook door de drinkvoeding.....en ook doordat ik sinds afgelopen september 2012 gestopt ben met roken.....was ruim jaar geleden 40 kg...maarnu....doeer maar 20 erbij...en moet zeggen, voel me ook stuk beter.

Gr Saskia


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: ZvP en vermageren.
BerichtGeplaatst: zo aug 11, 2013 7:01 pm 
Offline

Geregistreerd: zo dec 20, 2009 11:32 pm
Berichten: 20
Bedankt voor je reactie Saskia.
Mijn moeder heeft inmiddels een maagsonde en krijgt daar 's nachts voeding door, momenteel 1600 kal. per nacht. Ze ligt helaas al 6 van de laatste 7 weken in het ziekenhuis omdat haar medicatie helemaal van het padje geraakt is en zij ook (hallucinaties). Daardoor verstijfde ze helemaal en kreeg haar kaken niet meer van elkaar. Nu zijn ze aan het zoeken voor een goede meds-combi en ik moet zeggen: ze kan al weer boterhammen eten ondertussen en de hallucinaties zijn ook zo goed als verdwenen nu. Heel af en toe zie ik in het dagboek nog een kruisje staan daarbij, altijd 's avonds laat of 's nachts.
Ze is al met al nu 3 kilo aangekomen ondertussen. Ze is ook maar heel klein en heeft nooit meer als 58 kilo gewogen trouwens.
Ik weet niet of haar hoofdmedicijn nog Sinemet is vandaag de dag, ik zal het dagboek wat ze per half uur bijhouden in het ziekenhuis eens nader bestuderen. Maar ze heeft wel zin in van alles hoor, frietjes zou ze graag eens eten bijvoorbeeld, of een kroketje...
Of een tosti, daar is ze helemaal gek van, maar dat mag ze nu nog niet omdat het slikken nog niet optimaal is.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling