Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 9:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 19, 2010 12:22 pm 
Offline

Geregistreerd: wo mei 19, 2010 12:07 pm
Berichten: 1
hallo allemaal

mijn schoonmoeder is 67 en heeft 2 heel vervelende ziektes. een is de ziekte van Pick en een de psp. ze loopt nog maar kan niets alleen daar ze gelijk valt. haar hoofd is voortdurend omhoog kijkend en ziet vaak alleen het plafond. vorige week was ze bij ons thuis haast gestikd in een stukje knakworst. mijn man heeft de heimlich greep gedaan maar eerst kwam ze er niet uit. op een gegeven moment liet ze alles lopen en was weg van de wereld. en als een wonder toen de ambulance remde voor de deur kwam ze bij kennis. dit heeft heel veel indruk op ons gemaakt en we zijn bang dat haar laatste fase zal zijn dat ze gaat stikken. ze krijgt nu gemalen eten en verdikt drinken.... ik heb alles gelezen over de ziekte maar nergens kan ik vinden of ze echt zal gaan stikken. mam woont bij mij op de afdeling en ik zie dagelijks hoe ze worstelt met haar lijf die haar in de steek laat. dement is ze nog lang niet maar woont er wel tussen daar de ziekte van Pick onder de categorie dementie valt( waar ik het niet mee eens ben). dement zal ze worden maar helemaal op het laatst.....
kan me iemand antwoord geven of haar einde zo zal zijn?? stikken?? heeft iemand er ervaring mee want psp is zeldzaam en de geriater in het ziekenhuis is niet bekend met dit ziektebeeld en is voor haar de eerste patient.

bedankt voor jullie aandacht

Yolanda


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 12:53 am 
Offline

Geregistreerd: ma sep 27, 2010 12:49 am
Berichten: 1
Hier ben ik ook heel nieuwsgierig naar, dus als iemand dit wellicht weet...?

Mijn moeder is hier erg bang voor namelijk, is dit terecht?

Overigens weet ik wel dat je over kan gaan op sondevoeding, als het eten echt niet meer gaat...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 06, 2011 9:40 pm 
Offline

Geregistreerd: do okt 06, 2011 9:33 pm
Berichten: 1
Ik ben ook benieuwd naar de laatste fase van PSP.
Mijn moeder is gister aangekomen op de hospice. Eet bijna niks (vloeibaar dik)drinkt bijna niks en zit alleen nog maar in dr stoel en kan verder niks. Alleen nog een klein beetje schrijven wat ze wil al is dat ook bijna niet meer te lezen. Pff hoe verloopt dit verder? En een botte vraag, maar wordt iedereen met PSP eerst bedlegerig etc voor ze overlijden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo okt 01, 2014 3:10 pm 
Offline

Geregistreerd: wo okt 01, 2014 2:43 pm
Berichten: 6
hallo, mijn vader is afgelopen maart overleden op 67 jarige leeftijd bleef hij tot de laatste snik contact met ons houden door zijn doorzettings vermogen.
we hadden we een gebarentaal ontwikkeld die hij makkelijk vond, hij kreeg het laatste anderhalf jaar sondevoeding waardoor we ons weer op de leuke dingen konden richten en ons dus geen zorgen hoefde te maken over dat hij niet te weinig binnen kreeg....(wij waren (hij ook) bang dat hij zou stikken als we geen sonde namen en hebben daar dus voor gekozen....een aanrader ) met gaasjes hielden we zo vaak mogelijk zijn mond vochtig en schoon, soms deed ik een druppel ...van iets wat hij lekker vond ....op zijn tong....voor de smaak....en dan zag je hem genieten.

trippelstoel was ook super.....want met rolator viel hij alleen maar, lopen deed hij de laatste week niet veel maar wel gedaan aan de hand.....zijn handen op mijn schouders en mijn handen onder zijn schouders, en dan met de beweging van het langzaam lopen (ik naar achteren) neem ik hem mee in mijn balance en tellen....een ..twee...een..twee.. enz.wiebelend van lings naar rechts.

mijn ervaring is wel dat alle psp patienten anders in elkaar zitten...er is geen een hetzelfde....ieder moet zelf voor de persoon in kwestie ..kijken wat er voor hem/haar van toepassing is.....alsje zelf niet overal achteraan gaat wat zorg betreft.....kan je lang wachten.....doe dat niet....zoek verder ..vraag...en doe wat er nodig is om de laaste levens vase zo aangenaam mogenlijk te maken. (ps. mijn vader is niet gestikt maar rustig ingeslapen na anderhalve dag in coma te hebben gelegen)

respect voor alle mantelzorgers


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2014 10:51 pm 
Offline

Geregistreerd: do okt 17, 2013 3:49 pm
Berichten: 8
Mijn moeder is vorige week overleden aan psp, is gelukkig niet gestikt al was ze daar wel erg bang voor. In oktober heeft ze ee longontsteking gehad waar ze eigenlijk niet meer overheen is gekomen. Daarna werd ze bedlegerig, kon per dag maar even uit bed op de stoel en alleen lopen ging helemaal niet meer. Ze kreeg dagelijks nog zuurstof toegediend, niet de hele dag maar meestal 's avonds had ze wat extra zuurstof nodig. Het lichaam leek de sondevoeding niet meer te verdragen, kreeg steeds meer oprispingen en kon maar een klein beetje voeding tegelijk krijgen. Helaas was mijn moeder al buiten bewustzijn toen we gebeld werden dat ze hard achteruit ging en we beter konden komen. 7,5 uur later is ze rustig weggegleden. Er werden stukje bij beetje steeds meer belangerijke functies uitgeschakeld door het lichaam waardoor ze langzaam en rustig weggleed. Tuurlijk ben ik verdrietig dat ze er niet meer is maar aan de andere kant ben ik blij dat ze niet meer hoeft te lijden. Dat vond ik het meest verschrikkelijk, haar zo zien aftakelen......gevangen in haar eigen lichaam......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2014 10:32 pm 
Offline

Geregistreerd: wo okt 01, 2014 2:43 pm
Berichten: 6
Gecondoleerd met je verlies, en snap helemaal wat je bedoeld met het laatste stukje van je text....sterkte x


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling