Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 7:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versleten ruggewervel
BerichtGeplaatst: zo aug 08, 2010 7:07 pm 
Offline

Geregistreerd: do apr 16, 2009 8:23 pm
Berichten: 15
Ik heb nog een hele vervelende klacht bij deze vervelende Parkinson. IK ben ook zeer benieuwd of andere P. patiënten dat ook hebben. Bij mij is nl enige jaren geleden geconstateerd dat ik een versleten ruggenwervel heb, terwijl ik dacht dat deze rugpijn met de ziekte van P. te maken had. :(

Overdag valt het wel mee alleen 's morgens als ik uit bed kom heb ik veel pijn. Na een rits oefeningen gaat het een stuk beter. Dat heb ik geleerd bij fysiotherapie. De pijn is zo erg geweest dat ik er morfine-tabletten voor gekregen heb.
Gelukkig heb ik het nu goed onder de knie en kan ik het met oefeningen goed verhelpen.

Zijn er nog meer P. patiënten die deze pijn er bij hebben en wat doen jullie er aan om van deze steeds terugkerende pijn af te komen?

Ik hoor het graag.

Groet Theo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 08, 2010 9:07 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Met een versleten ruggewervel zal artrose bedoeld zijn in de wervelkolom.
Daar is iets geks mee aan de hand: enerzijds zijn er mensen die op de foto veel artrose hebben, maar nauwelijks klachten, anderzijds zijn er mensen zonder afwijkingen op de foto met veel klachten.
We nemen aan dat het toch de spieren zijn die de klachten veroorzaken, en spreken van "lumbago" of er nou sprake is van artrose of niet.

Het advies bij lumbago is:
- korter dan twee weken: gewoon blijven bewegen, eventueel met pijnstillers
- langer dan twee weken, korter dan zes maanden: fysiotherapie
- langer dan zes maanden: gewoon blijven bewegen, eventueel een cursus in het rugadviescentrum.

Probleem bij jou is natuurlijk toch de ziekte van Parkinson. De spieren staan extra gespannen en gewoon bewegen is ook al niet mogelijk. Verder staan wij P-patienten vaak te gebogen, zonder dat we dat zelf doorhebben.
Fijn dat je peut goede oefeningen heeft gevonden voor je.
Kun je zwemmen?
Is er een P-fitness groep bij je in de buurt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 09, 2010 5:06 pm 
Offline

Geregistreerd: do apr 08, 2010 2:10 pm
Berichten: 27
Hallo Theo,

Ook bij mij is jaren geleden een versleten rugwervel (L4,L5) geconstateerd, gepaard gaande met erge rugpijn. De neuroloog en ikzelf dachten dat dat misschien de oorzaak was van de pijn in mijn r-been en het slepen van mijn r-been. Totdat jaren later mijn r-arm niet meer meezwaaide tijdens het lopen en ik een micro-handschrift kreeg.
Deze klachten konden natuurlijk niet het gevolg zijn van die versleten rugwervel. Na lang onderzoek bleek het dus de ZvP te zijn.
Dus ik heb zoiets van; wat was er eerder, het kip of het ei? Ik weet nl. niet of het één het gevolg/oorzaak is van het ander. Dat zal bij een ieder individu weer anders zijn.
Ik heb wel het geluk dat ik de laatste jaren geen rugpijn meer heb, maar ja, helaas door ZvP zijn er andere klachten voor in de plaats gekomen.

Ik wens je heel veel sterkte toe met de rugpijn.

Groetjes, Gretto :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling