Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu vr nov 24, 2017 12:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 10, 2009 6:29 pm 

Ik heb een paar dagen geleden mijn scootmobiel gekregen. Ik heb hem dus pas heel kort en heb er nog heel weinig ervaring mee.
Wat me flink tegenviel op mijn proeftochtjes was het gevoel dat je krijgt bij iedere hobbel in de weg, dat je bijna omvalt met dat ding. Ik ben over verschillende fietspaden gereden, en de meeste zaten vol onregelmatigheden die mij vroeger op fiets of brommer nauwelijks opvielen. Met de scoot sta ik af en toe doodsangsten uit. Over bobbels, ontstaan door boomwortels kapseis ik bijna.
Ik heb op internet gezocht of het vaak ook echt gebeurt, en ik kwam behoorlijk wat sites tegen die gingen over omvallen met scoots. Dus het kan echt gebeuren.

Ik zou heel graag ervaringen van andere scootgebruikers willen horen. Moet ik routes met gave fietspaden gaan uitstippelen? Ben ik terecht bang? Hoe veilig of onveilig zijn die dingen? Hebben jullie tips voor me of waarschuwingen of geruststellingen?

Friep

Profiel  

Berichttitel: Omgaan met Parkinson
BerichtGeplaatst: ma mei 11, 2009 6:54 pm 

Hallo Friep
Ook ik heb een scootmobiel me tweede, helaas ben ik met de eerste in de sloot beland. Het was vrijdagavond even gauw naar de winkel ,op de terug weg ging ik van de dijk af voor de eerste keer en de laatste keer .Kon hem niet meer houden enreed zo de sloot in .Makeerde gelukkig niet .Scootmobiel was totalloss ,en een nieuwe duurde wel 9 weken, dus wees voorzichtig.
groetjes Jennie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 11, 2009 7:51 pm 

Hallo Jennie,

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt niet erg hoopgevend. Had je dat ding toen al lang, of kwam het ook door onwennigheid? Kwam je met een wiel in de berm of zo? En hoe ging het met het rijden op hobbelig wegdek? Had jij ook dat gevoel dat hij om kon kieperen? Welk merk heb jij? Dat kan ook nog wat uitmaken. Ik heb een Elite XS.
Ik las op internet dat ze ze nu ook met 4 of 5 wielen maken, en dat dat stabieler is.
Hoe voelt het om te rijden op dat ding nadat je in de sloot was gereden? Is het eng?

Friep

Profiel  

Berichttitel: Om gaan met Parkinson
BerichtGeplaatst: ma mei 11, 2009 11:44 pm 

Hoi Friep
Bedankt voor je reactie. Zal proberen antwoord te geven mijn scootmobiel had ik nog net geen jaar. enja ik kwam in de berm terecht.Hier heb je ook allemaal wortels in het weg dek en dat is best moeilijk rijden, dan geef ik wat gas terug. Je leert wel waar de hbbels ongeveer liggen.Ik heb ook het gevoel dat ik om valt. Door al die hobbels gaat je stoel los zitten dus op letten.Mijn scootmobiel is de zelfde, en ik rij wat voorzichtigen.Hoop dat je er wat aan heb.

Jennie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 12, 2009 11:20 am 

Hoi Friep,

Toen ik pas mijn scootmobiel had was tegen een paaltje geknald, kon gelukkig weer gerepareerd worden.
Een paar tips van mij.
Als de weg scheef afloopt, ga dan tegen over gesteld scheef hangen helpt echt om balans te houden.

Kijk goed voor je uit over de grond op een fietspad en probeer met hobbels en bobbels wat vaart te minderen. En als de situatie het toelaat zoveel mogelijk op midden van het fietspad te rijden.
En als je haakse bocht wilt nemen minder zoveel mogelijk snelheid en neem dan de bocht.

Mij persoonlijk bevalt de scoot wel, kan daags meer mijn energie verdelen. Als ik alles met de fiets moest doen was ik daags kapot.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet Vera

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 12, 2009 1:52 pm 

Hoi Jennie en Vera,

Zijn jullie nooit gekanteld over hobbels?
Ik ben daar extra bang voor omdat ik in december mijn schouder brak bij een simpele struikelpartij. Ik bleek broze botten te hebben (gecompliceerde breuk, prothese gekregen, arm nog steeds pijnlijk en niet goed bruikbaar).
Ik had de scoot nu juist aangevraagd omdat ik me te wankel voelde op de snorfiets. Ik dacht me op 3 wielen steviger te voelen. Maar dat valt dus tegen. Ik hoor wel van verschillende kanten dat het went. Maar ja, die kantelkans schijnt reeel te zijn. Ik weet alleen nog niet hoe groot de kans is dat dat ook echt gebeurt. Op internet staan wel vermeldingen van omgevallen scoots, en er staat ook dat het aantal ongelukken ermee zo is toegenomen.
Zouden ze die dingen nu niet beter kunnen ontwerpen? Zoiets hoort toch veilig te zijn?

Friep

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 12, 2009 3:42 pm 

Friep,
Ja ik heb ook Excel Excite, rijd top 15 km per uur.

Nee, ik ben nog nooit met hobbels omgevallen.
Als ik jou was zo ik in het begin heel langzaam en rustig rijden en leer het voertuig eerst eens goed aanvoelen en beheersen.
En daarna als je het gevoel dat je het voertuig goed aanvoelt, kun je je snelheid wat opvoeren.
Op een scootmobiel zitten verschillende snelheden.
Veel succes ermee, je kunt beter wat voorzichtiger zijn als te bruusk.
En al je ergens op of af wilt rijden, zo recht mogelijk met je voorste wiel ervoor staan, en niet zoals sommigen doen, schuin de stoep op en af, want dan val je om.
Als het goed heb je bij je Excel een handleiding erbij gekregen en daar staat via plaatjes in, wat je wel en niet mag doen.
groet Vera

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 12, 2009 3:58 pm 

Ja, ik zoek nu voorlopig heel rustige routes op. Alleen zijn dat juist ook routes met veel hobbels van boomwortels.

Ik besef nu waarom ik een paar maal gas gaf toen ik schrok, in plaats van dat ik stopte. Op mijn scoot geef je gas door in een handel te knijpen, precies zoals je op een fiets of een brommer remt. Die reflex zit er bij mij nog sterk in. Dat is ook nog even heel erg wennen.

Friep

Profiel  

Berichttitel: Om gaan met Parkinson
BerichtGeplaatst: di mei 12, 2009 6:59 pm 

Ja Friep zo is het ook bij mijn gegaan.probeer het rustig aan tedoen of neem een paar lessen bij de instandsie waar hij is besteld. of via je ergotherapeut want die helpen je ook.

Jennie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 13, 2009 11:24 pm 

Mijn ergotherapeut gaat me inderdaad helpen.

Mijn alfahulp vertelde me vandaag weer iets dat niet erg helpt om eraan te wennen. Haar schoonmoeder, die ook alfahulp is, heeft gewerkt bij iemand die talloze malen is omgekieperd met haar scoot. Dat was iemand met MS.
Ik blijf het dus enge dingen vinden. Maar ik ga wel mijn best doen om eraan te wennen.

Friep

Profiel  

Berichttitel: de scootmobiel
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 8:58 am 

Hallo Friep,

Zoals je weet heb ik al lang een scootmobiel. Ik heb er al erg veel kilometers op gemaakt en ben nog geen enkele keer gekieperd. Toen ik net de scootmobiel had, lag net het winkelcentrum op de schop en moest ik over allerlei plankieren. Vreselijk vond ik dat. Ik rij zelf altijd in de snelste stand en corrigeer de snelheid, in mijn geval, met mijn voetpedaal. Dat in de hoogste stand rijden vind ik het prettigst. Achteruitrijden lijkt altijd iets abrupter te gaan dus dat doe ik op een lagere snelheid. Ik zet hem dan op bijna de helft maar rij zelf langzamer. Ik kreeg een voetpedaal omdat ik als ik schrok verkrampte en dan in plaats van stoppen juist snelheid maakte.
Iemand die ik kende sloeg om met de scootmobiel. De oorzaak was dat die met zijn achterwiel tegen de stoeprand ging. Door de wrijving werkte de scootmobiel zich met een wiel omhoog en hup daar ging hij. Een advies is dus om wat afstand van de stoeprand te houden. Misschien kun je eens samen met iemand toeren.
Heus het went maak je geen zorgen.

Irene

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2009 7:07 pm 

hier was ook een fietspad met doorgegroeide boomwortels etc.
je werd compleet gelanceert!
ik heb geklaagd bij de gemeente over de conditie van fietspad , even precies zeggen waar het erg is .
Ook heb ik 2 vriendinnen gevraagd hetzelfde te doen [met een tijdsbestekje van eeen week ofoz ertussen], binnnen drie weken(!) was de straat geschraapt en opnieuw geteerd
het tourt nu lekker hier
die van mij gaat 19 km per uur met een prima vering en dat geeft nogal eens het effect van bijna omvallen, dat is me gelukkig nog niet gebeurt.
dit is mijn derde scootmobiel al, ik ga dus al wat jaartjes mee
tips als altijd recht de schuine helling op vind ik ook een goeie.
sommige gemeentes geven trouwens ook cursussen, vraag het even na in jouw gemeente

Marjanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 23, 2009 2:36 am 

Ik ben blij te horen dat er ook mensen zijn die er niet mee omvallen. :lol:
De schoonmoeder van mijn alfahulp heeft gewerkt bij iemand met MS die er volgens haar talloze malen mee is omgevallen.
Mijn ergotherapeut heeft beloofd me te laten zien hoe ver je kunt gaan voor je omkiepert. Bij mij in de buurt is ergens een stukje wegdek waar je de sensatie krijgt van een cakewalk. Dat lijkt me een prima stukje voor een demonstratie.
Ik probeer inderdaad altijd zoveel mogelijk recht tegen hellingen op te gaan, maar dat lukt niet altijd. Als je net middenin een wolk fietsers zit bijv. kun je niet zomaar opzij rijden om een helling of een boomwortel loodrecht te nemen.
Ook doemt er soms plotseling een diepe kuil in het wegdek op, waar ik bijna met 1 wiel in terecht kom.
Ik ben inderdaad ook van plan om bij het stadsdeel te klagen over de staat van het wegdek hier in de buurt. Als ze het niet geloven, mogen ze een eindje op mijn scoot erover rijden.

Friep

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 10, 2009 3:00 pm 

Beste lezers van dit forum,

Ik heb goed nieuws voor het probleem van de instabiliteit van de scootmobiel.
Er is een nieuw product op de markt dat het omvallen met een scootmobiel reduceert tot ongeveer 80%.

Het is met dit nieuwe systeem bijna onmogelijk nog om te vallen met uw scootmobiel.
voor meer informatie kijkt u op de site: http://www.nutraco.nl

of vraag bij uw scootmobiel dealer naar het ESA systeem.

Vriendelijke groet,

B Ec. Bas Schamp

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 12, 2013 3:13 pm 

Hoi Friep,

Zoals u zelf al aangaf is inderdaad een goede oplossing voor dit stabiliteitsprobleem de aanschaf van een 4 of een 5-wiel scootmobiel.

Het grote verschil tussen een 3 en een 4-wiel scootmobiel is dat de 3-wiel scootmobiel een kortere draaicirkel heeft en ook comfortabeler zit en rijd. Het voordeel van een 4-wiel scootmobiel is dat deze een stuk stabieler is.

De 5-wiel scootmobiel combineert deze eigenschappen. De stabiliteit wordt verzorgt door de meedraaiende buitenwielen. Zelfs in de bocht en bij stoep op en stoep af behoudt de 5 wiel scootmobiel zijn stabiliteit en zijn korte draaicirkel. De volledig verstelbare voetpanelen boven de buitenwielen zorgen voor de meest ideale ergonomische zithouding.

Daarnaast zit ook het ESA systeem waar Bas Schamp over schrijft als standaard op bijna al onze modellen.

Het is mogelijk een gratis proefrit te maken en zo de Quingo 5-wiel scootmobiel zelf te testen.

Met vriendelijke groet,
Pim Moolenaar

Quingo scootmobielen
0800 20 20
www.quingo.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]