Ik ben Agnes
De diagnose parkinson is in augustus 2004 gesteld; met een gevoel van opluchting omdat na jaren van klachten die alsmaar erger werden, de puzzelstukjes eindelijk op zijn plek vielen.
Maar er was ook boosheid, verdriet, en ik was letterlijk ziek van ellende; want 4 jaar daarvoor had ik ook al de diagnose chronische leukemie gekregen.
Na langzaam opbouwen van de sifrol, 3 maanden in plaats van 3 weken; ben ik weer aan het werk gegaan. Ik werkte 3 dagen in de kleuterbouw van een basisschool. Geen eigen groep, maar buiten de klas met kleine groepjes of individuele begeleiding, en daarnaast coordineer ik deze afdeling. Dankzij het goeie personeelsbeleid was dit allemaal mogelijk.
3 hele dagen was teveel, het zijn uiteindelijk 3 halve geworden; dat betekende een WIA-keuring. (Daar heb ik op een andere plaats over geschreven).
Inmiddels ben ik 61, het werken kost me meer en meer energie, zodat ik nu probeer te stoppen en in de IVA-uitkering te komen.
Want mijn week is altijd helemaal gepland, met 3 halve dagen werken, fysiotraining, nordic walking, de huishouding doen met een hulp. Alles zoveel mogelijk verspreid over de dagen.
Ik ben getrouwd en heb 2 dochters die op zichzelf wonen; en ik heb veel goeie vrienden en kennissen wat heel waardevol is.
Ik slik sifrol 3 x per dag: 11 x 0,125 mg. ; en 1 mg. Azilect
Ik loop moeilijk maar met een enkel-voet-orthese lukt het een poosje ;
Ik heb een fiets met trapondersteunig waardoor we weer einden kunnen fietsen;
Ik zoek mijn grenzen op, ga er af en toe overheen, anders weet je niet waar ze liggen;
Ik heb besloten dat ik mijn leven niet door ziektes en dokters laat bepalen; ook al beinvloeden ze het.
Ik heb 2 1/2 jaar geleden de cursus "Parkinson, hou je aandacht erbij!", gevolgd. En dit als zeer zinvol ervaren. We komen nog steeds 2 x per jaar bij elkaar.
En ik ben een enorme optimist, als iets niet meer kan , ben ik een week van slag, maar zie daarna wat nog wel mogelijk is, wat nog wel kan. Er komt meestal iets anders, wat ook goed is voor in de plaats.
Daarom heb ik nog heel veel plezier in mijn leven.
|