Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu vr maart 29, 2024 1:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Parkinson tijd.
BerichtGeplaatst: vr mei 21, 2010 10:12 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 25, 2009 10:07 am
Berichten: 247
Parkinson tijd.

De ziekte van Parkinson is progressief. De mate van progressie is gerelateerd aan de tijd.
De patient moet op tijd zijn medicijnen innemen, de medicatie moet tijdig worden aangepast
en verliest na enige tijd zijn effectiviteit. De symptomen worden door de medicijnen tijdelijk onderdrukt.


Andere zaken die aan tijd gerelateerd zijn, zijn onder andere: hoe lang kan men nog autorijden, hoe lang
kan men nog werken en dergelijke?
Er zijn goede- en slechte tijden.

Maar wat is tijd?
Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Hierbij doe ik een poging.
Tijd is een indeling in afzonderlijke eenheden of perioden, waarmee zowel
een voortgang, een bepaalde duur, als een moment kan worden bedoeld. Tijd... van even tot eindeloos.
Tijd is de voortgang en opvolging van de gebeurtenissen en verschijnselen als een zelfstandige en ononderbroken
eenheid beschouwd.

Hoe kan de patientpatiënt de progressie na verloop van tijd gunstig beïnvloeden? Naar mijn idee kan dit door:
- veel sporten / in beweging blijven,
- gezond eten,
- creatief bezig zijn, met de gedachte ergens anders zijn,
- cognitief trainen,
- kennis over de ziekte vergroten,
- geduld opbrengen om aan nieuwe medicatie te wennen,
- geduld opbrengen bij op- of afbouw van de dosering.,
Het komt wel eens voor dat de werking van een medicijn pas na 1 tot 3 maanden effectief blijkt.

Het opbrengen van geduld is een aspect waar neurologen naar mijn idee niet voldoende aandacht aan besteden.
Het is ook een taak van de neuroloog om de patiënt, in het opbrengen van geduld, te coachen.

De keuzes die een neuroloog moet maken zijn ondanks de richtlijnen die hem ter beschikking staan niet eenvoudig.
De neuroloog kan moeilijk inschatten of er bijwerkingen door een medicijn zullen optreden. Eveneens kan hij moeilijk
overzien in welke mate een medicijn effectief is.De belangrijkste informatiebron voor de neuroloog is de patientpatiënt zelf.

Als patiënt kunt u de neuroloog helpen om tot een, aan u aangepast, behandelplan te komen. Informeer hem duidelijk:
welke klachten u heeft en hoe lang deze al duren, u kunt een Meerwaldt kaart bijhouden (uw neuroloog kan u deze
verstrekken en uitleg geven). Geef ook tijdig aan of u zich depressief voelt, meld ook andere klachten ook al denkt u
dat deze niet relevant zijn voor Parkinson.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Parkinson tijd.
BerichtGeplaatst: za mei 22, 2010 12:32 am 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
:D
Tijd
Er is nog iets anders met tijd: alles duurt langer, maar je bent eerder moe.
Zelfs in mijn auto rijd ik langzamer.
Volgens mij is het daarom, anders dan de leerboeken zeggen, niet zo dat P-patienten langzamer worden, maar dat de tijd voor Parkinsonpatienten sneller gaat.
Parkinson medicijnen zijn daarom tijdvertragers.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Parkinson tijd.
BerichtGeplaatst: za mei 22, 2010 6:37 am 
Offline

Geregistreerd: wo sep 09, 2009 3:59 pm
Berichten: 12
Was de tijd maar te vangen en vast te houden. Dan kon ik blijven zoals ik nu ben.
Eigenlijk moet ik zeggen:dan kan de Parkinson blijven zoals hij nu is. Ik wil best een oud doorleefd omaatje worden, maar ik wil niet dat de Parkinson me dan volledig in zijn grip heeft.
Sinds ik Parkinson heb, ervaar ik tijd heel anders. Vroeger kon ik me verheugen op bepaalde gebeurtenissen in de toekomst, zoals het uitvliegen van mijn kinderen die hun diploma halen, misschien gaan trouwen en kinderen krijgen; samen met mijn partner verre reizen gaan maken en meer tijd hebben voor oude hobbies en vrienden, een nieuwe studie oppakken.
Nu is de toekomst een grijzig( zwart klinkt te somber) gat, waar ik liever niet aan denk, omdat ik er bang voor ben. Hoe zal ik zijn op de belangrijke momenten in het leven van mij en mijn gezin?
Een dag kan mij niet lang genoeg duren. Ik geniet van mijn gezin en familie, mijn werk zoals het nu gaat, het sporten en ik besteed heel veel tijd aan vrienden. Mijn man ervaart hetzelfde door mijn ziekte. We stellen leuke dingen niet meer uit tot later ( voor zover de financien het toelaten) en maken ons niet meer zo druk om kleine en grote ergernisjes.
Ik beleef de dagelijkse dingen, het moment van nu veel intenser. En dat maakt me gelukkig.
Door Parkinson is mijn beleving van tijd volledig veranderd.

Hannie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Parkinson tijd.
BerichtGeplaatst: za mei 22, 2010 4:25 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 14, 2010 12:21 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Asten
Hallo lotgenoten
Ik heb het gevoel dat ik tijd te kort kom.Doordat alles langzamer gaat is het net of mijn dag vlugger voorbij gaat en ik me moet haasten om alles af te krijgen .Ik sta al een kwartierje eerder op dan vroeger om te ontbijten en aan te kleden voor ik naar mijn werk fiets .Op mijn werk gaat het wisselend soms ben ik blij dat de dag weer voorbij is en ben ik doodop en soms gaat het wel goed .Ik krijg mijn werk wel gedaan maar loop meer op mijn laatste benen en als ik dan naar huis fiets sta ik bijna stil .Maar de tijd loopt door .Mijn vrouw en ik proberen ook meer van dag tot dag te leven en niet te ver vooruit te plannen.Je weet toch niet hoe je je dan zult voelen .De tijd zal het ons wel leren . :?:

gr Martien


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: tijd voor een gedicht.
BerichtGeplaatst: za mei 22, 2010 5:24 pm 
Offline

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:40 pm
Berichten: 746
Woonplaats: Gelderland
Tijd

Ik droomde, dat ik langzaam leefde ....
langzamer dan de oudste steen.
Het was verschrikkelijk: om mij heen
schoot alles op, schokte of beefde,
wat stil lijkt. 'k Zag de drang waarmee
de bomen zich uit de aarde wrongen

terwijl ze hees en hortend zongen;
terwijl de jaargetijden vlogen
verkleurende als regenbogen .....
Ik zag de tremor van de zee,
zijn zwellen en weer haastig slinken,
zoals een grote keel kan drinken.
En dag en nacht van korte duur
vlammen en doven: flakkrend vuur.

De wanhoop en welsprekendheid
in de gebaren van de dingen,
die anders star zijn, en hun dringen,
hun ademloze, wrede strijd ....
Hoe kón ik dat niet eerder weten,
niet beter zien in vroeger tijd ?
Hoe moet ik het weer ooit vergeten ?

M. Vasalis; Uit: Parken en woestijnen.
© Amsterdam 1940.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling