Parkinson Vereniging

Forum Parkinson Vereniging
Het is nu do maart 28, 2024 11:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 07, 2011 3:25 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 08, 2008 10:36 am
Berichten: 261
Woonplaats: wassenaar
Een verslag van Hans Bogers
“Ja, U leest het goed. Bekende mensen met Parkinson zijn de bokser Mohammed Ali –a.k.a. Cassius Clay en ook wijlen de Palestijnse leider Yasser Arafat en prins Claus. Voor veel mensen betekent deze ernstig invaliderende ziekte een langzaam maar zeker isolement. En ook depressieve stemmingen komen regelmatig voor. Juist daarom wordt het nuttige met het aangename gecombineerd in salsalessen voor mensen met de ziekte van Parkinson. Normaal worden evenwichts-, coördinatieoefeningen en conditietraining binnen de sfeer van een fysiotherapiepraktijk gegeven. Al deze facetten komen echter ook binnen de salsalessen aan het bod. En je doet het samen want je danst met een partner. Ik heb een wat ander verhaal dan de meeste Parkinsonpatiënten. Enkele jaren geleden kwam ik terug van een vermoeiende intercontinentale vliegreis uit de Amazones van Brazilië. Terwijl ik vermoeid en koud in bed lag vielen langzaam één voor één mijn vitale levensfuncties uit. Met spoed werd ik naar het LUMC ziekenhuis in Leiden vervoerd en onderging daar twee operaties om de inmiddels geconstateerde hersenbloeding te ontlasten. Ondanks deze operaties was er geen sprake van herstel en werd besloten tot het maken van een MRI scan in het LUMC ziekenhuis. Dar bleek dat ik naast de hersenbloeding, óók aan de ziekte van Parkinson leed.
Na ingesteld te zijn op de juiste medicatie knapte ik weer een beetje op, waarbij ik actief bleef in de Parkinson Patiënten Vereniging. Via deze vereniging bereikten we ook een groot aantal deelnemers van de n.a.v. een idee van Daniel Waterman, opgestarte cursus salsadansen voor Parkinsonpatienten. Voor mij was dit een dubbel spannende gebeurtenis, want door de hersenbloeding had ik ook uitvalsverschijnselen in mijn motoriek. Daarnaast had ik ten gevolge van een ongeval ook beschadigd kraakbeen in mijn linkerknie. Voeg hierbij het tijdens het salsadansen opduikend jeugdtrauma, waarbij ik mij levendig herinnerde dat de meisjes op de dansschool van vroeger al wegrenden, wanneer ik alleen maar in hun richting keek. Dit vanwege mijn enorme maat schoenen en hopeloos afwezige maatgevoel. Desndanks gaf ik mij op voor de cursus en trof een heel gemotiveerde leraar in Morry Crispijn van Salsaventura die de de cursisten met geduld en deskundigheid de salsabasispassen bijbracht.
Gelukkig was het prestatie-element volledig afwezig want wanneer één van de deelnemers de passen bijster was, werd in alle rust nogmaals een voorbeeld gegeven hoe op de aanstekelijke muziek te bewegen.
Dansen dicht de kloof tussen danser en toeschouwer. De muziek maakt ons één. Ook monique en Ed van dansschool Dos Bailadores uit Leiden toonden zich goede begeleiders en namen het initiatief een stap verder door in hun dansschool een nieuwe en een vervolgcursus aan te kondigen . De salsalessen vonden plaats buiten het gezondheidscircuit in een gewone dansschool, tegen een sterk gereduceerd tarief.
Niet orestatiegericht.
De verwachting is dat over enige tijd salsalesssen in het gehele land voor deze doelgroep gegeven worden. Veder kan ik nog zeggen dat mijn maat schoenen nog steeds erg groot is en dat mijnmaatgevoel nog steeds bedroevend is. Maar door het volledig afwezig zijn van een ‘prestatie-element’ in de salsalessen heb ik regelmatig een hartelijke lach gehoord. Tot mijn grote verbazing kon ik ook soms hartelijk lachen om de humoristische aanpak van de salsaleraren, die met aangepaste oefeningen de groep swingend op gang kregen.
Dat het ook erg gezellig was bleek wel na afloop van de laatste les, die door alle enthousiasme langer duurde dan gepland. Op het einde bleef iedereen nog gezellig koffiedrinken aan de bar en werden vele adressen uitgewisseld. Kortom er werd terugkeken op een geslaagde experiment , waarbij verwachtingsvol wordt uitgekeken naar het vervolg van salsadansen voor mensen met Parkinson.
Hoofstuk uit boek: ‘Mag ik deze dans’ Impressies over dans en inclusie http://www.bola-editions.be

_________________
met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling