Hoi Cornelia, Ik ervaar hetzelfde als jij. Op een feestje of tijdens mijn werk zit ik soms zo in een bepaald ritme, dat ik alles kan en weinig van de parkinson merk. Ik ga dan wel eens over mijn grens heen en moet het de dag daarna bezuren. Consequentie is tevens dat vrienden en collega's niet door hebben hoe slecht het ook af en toe met me is. En erover klagen is niet bepaald leuk en vermijd ik het liefst. Als mensen oprecht vragen hoe het met me gaat, vertel ik eerlijk hoe het ervoor staat. Dan zijn ze soms verbaasd, want ze zien niet veel aan me. Ik ervaar dat zij over het algemeen erg betrokken zijn en met allerlei tips of artikelen komen, waar ik wat aan zou kunnen hebben. Die goedbedoelde steun doet me erg goed, al heb je er niet altijd wat aan.
Zo schrokken mijn collega's toen ik vertelde dat ik twijfelde of ik wel mee wilde naar een nascholing. Vorig jaar had ik daar flinke pijn in mijn been , omdat we de hele dag in rotstoelen zaten te luisteren naar lezingen. Ze hadden er niets van gemerkt dat ik toen een beroerde dag heb gehad. Ze besloten meteen om de volgende keer een stoel bij het gangpad voor me te gaan bemachtigen, zodat ik even de zaal uit kan als ik pijn krijg. Hartstikke lief toch?
Verder vind ik het heerlijk dat mensen het er niet elke keer over hebben en dat we ouderwets kunnen kletsen en lachen zonder het onderwerp Parkinson.
Vriendelijke groet, Hannie.
|