Concept interview Frank Koomen. Frank was vroeger een marathonloper, maar ligt nu ten gevolge van een bekkenbreuk in verppleeghuis Alle sterkte Frank!
Inleiding Het accepteren dat je de ziekte van Parkinson hebt is voor velen een jarenlang proces van vallen en opstaan. Onvermijdelijk komt ook de vraag aan de orde: ‘Wat had ik anders kunnen doen in mijn leven, zodat de ziekte van Parkinson zich in een later stadium of zelfs helemaal niet zou manifesteren?’ Voor de .. jarige Schiedammer Frank Koomen zijn dit bekende vragen, die ook bij hem opkwamen toen hij in 19.. van zijn arts de diagnose ziekte van Parkinson (zvP) te horen had gekregen. Hij leefde een in alle opzichten gezond bestaan, mede door zijn voorliefde voor sport had hij een goede lichamelijke conditie en geestelijke weerbaarheid. Op sportgebied nam hij deel aan fietsevenementen en liep hij de Europarun, een marathon van Rotterdam naar Parijs. In korte tijd veranderde zijn perspectief van een actief en weerbare politieman die deelnam aan ME-acties en later als rechercheur alle kanten van de samenleving leerde kennen, naar een mens met een chronische ziekte. Maar ondanks de tegenslagen blijft hij een positieve levensinstelling houden. In zijn zelfverbouwde huis in Schiedam tref ik Frank, samen met zijn vrouw Jacqueline en hun twee dochters Vicky Oona en…. In de gezellige huiskamer vertelt Frank zijn levensverhaal.
‘
_________________ met frisse tegenzin accepterend wat niet meer kan en nu de energie richtend op wat nog wél kan
|